Het belang van wegmarkeringen
Oke, duidelijk: wegmarkeringen zijn onmisbaar. Maar hoe zorgen we dat deze van goede kwaliteit zijn? Dit is helaas geen vraag waar voor iedere wegmarkering hetzelfde antwoord geldt. Verschillende (stukken van) wegen met verschillende belastingen en doelen vragen ook om verschillende wegmarkeringen.
Soorten wegmarkeringen
Wegmarkeringen kunnen uit verschillende materialen bestaan. De meeste wegmarkeringen in Nederland bestaan momenteel uit thermoplast. Een slijtvaster en milieuvriendelijker alternatief is koudplast. Verder bestaan er ook wegmarkeringen op basis van het sterke materiaal PMMA.
De hierboven benoemde producten zijn geschikt voor duurzame wegmarkeringen met een lange levensduur. Als een lange levensduur minder belangrijk is of als de weg niet zwaar belast wordt, is wegenverf ook een optie.
Tot slot is er nog het onderscheid tussen de doorsnee Type I markering of de verhoogde, beter zichtbare Type II markering.
Ieder materiaal en iedere soort wegmarkering heeft voor- en nadelen. Meer weten over deze materialen en de toepassing bij wegmarkeringen? Download de gratis Whitepaper Wegmarkeringen van Triflex.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Reactie toevoegen