Colt brandveiligheid systemen in Noord-Zuidlijn Amsterdam
Colt installeert hiervoor stuwdrukventilatoren in de tunnelbuizen, rook en warmteafvoersystemen op de perrons en overdruksystemen in de tunnelnooduitgangen.
Stuwdrukventilatoren
De Noord-Zuidlijn in Amsterdam verbindt twee bovengrondse station en vijf ondergrondse stations met elkaar. Het diepst gelegen station ligt op ca. 25 a 30 meter onder de grond. Bij de beveiliging van de tunnels en stations stond het veilig kunnen vluchten van reizigers voorop. In de tunnels wordt dit gewaarborgd door stuwdrukventilatoren die de reiziger in staat stellen om veilig van de ene naar de andere tunnelbuis te vluchten. Daarnaast worden de tunnelnooduitgangen voorzien van overdruksystemen. Op de stations worden rook- en warmteafvoersystemen zowel op de perrons als op de overgang van perron naar tunnel geïnstalleerd. Deze worden zo uitgevoerd dat een rookvrije zone gecreëerd wordt waardoor aan de ene kant reizigers veilig kunnen vluchten en aan de andere kant de weg vrij is voor een binnenaanval van de brandweer en voor eventuele hulpverleners.
VIA NoordZuidlijn
De aanvraag voor de brandbeveiliging van de Noord-Zuidlijn heeft Colt van afbouwaannemer VIA NoordZuidlijn (VIA) ontvangen. VIA is een samenwerkingsverband tussen Visser & Smit Bouw en Imtech Building Services. De aanvraag bestond uit een aantal Definitieve Ontwerpen, ontwikkeld door ingenieursbureau Arcadis. Op basis van deze ontwerpen heeft Colt haar berekeningen gemaakt en systemen geselecteerd. De Definitieve Ontwerpen zijn in principe theoretisch. Het uiteindelijke ontwerp, het uitvoeringsontwerp, moet echter ook voldoen aan alle criteria voor een inspectiecertificaat en technisch uitvoerbaar zijn. Op dit moment werkt Colt samen met VIA en R2B aan deze certificeerbaarheid. De montage van de brandveiligheid systemen start vanaf het 2 e kwartaal van 2014.

Metrostation Noord-Zuidlijn Amsterdam. Copyright: Benthem Crouwel Architekten
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wat maakt de straat rechtvaardig?
2 apr om 07:30 uurDe Rechtvaardige Straat, een initiatief van The Lab of Thought, richt zich op een eerlijke verdeling van de…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep 2024Eerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug 2024Kunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug 2024Na een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Reactie toevoegen