VEBON publiceert praktijkrichtlijn ‘Risicobenadering Brandveiligheid Parkeergarages’
Brandweer Nederland heeft in 2012 besloten de ‘Concept praktijkrichtlijn voor mechanisch geventileerde parkeergarages met een gebruiksoppervlak groter dan 1.000 m2’ in te trekken. Deze richtlijn is nooit officieel gepubliceerd geweest, maar is sinds 2002 in veel gemeenten gebruikt als leidraad voor een gelijkwaardige oplossing voor parkeergarages groter dan 1.000 m2.
Sinds het intrekken van de concept praktijkrichtlijn is een diversiteit ontstaan in de beoordeling van de gelijkwaardige oplossingen voor grote parkeergarages. Om te bepalen of er sprake is van een gelijkwaardige oplossing, is het van belang vast te stellen wat de wetgever met het voorschrift heeft beoogd. Concreet is het beoogde veiligheidsniveau dat de wetgever hanteert, verwerkt in het Bouwbesluit 2012.
De functionele eis kan een goede indicatie geven, maar kan dit niet als het gaat om een integrale benadering. Bij brandveiligheidsvoorschriften is juist veelal sprake van een integrale benadering. De door VEBON opgestelde praktijkrichtlijn ‘Risicobenadering Brandveiligheid Parkeergarages’ beoogt invulling te geven aan een behoefte die zowel bij adviseurs, opdrachtgevers als toetsende instanties en brandweer is ontstaan.
Bij brand is de eerste zorg het redden van mensen en het blussen van de brand. Voor eigenaren en exploitanten van gebouwen, waaronder parkeergarages, is het daarnaast van belang de gevolgschade te beperken. Zeker nu steeds meer de verantwoordelijkheid bij deze eigenaar/exploitant wordt gelegd. Het beperken van gevolgschade is ook in het directe belang van verzekeraars.
Bij brand moeten mensen veilig en snel kunnen vluchten. Naast detectie speelt bij parkeergarages ook ventilatie een belangrijke rol als het gaat om de brandveiligheid.

Praktijkrichtlijn Risicobenadering Brandveiligheid Parkeergarages.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wat maakt de straat rechtvaardig?
2 apr om 07:30 uurDe Rechtvaardige Straat, een initiatief van The Lab of Thought, richt zich op een eerlijke verdeling van de…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov 2024ARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt 2024Tijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep 2024Eerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Reactie toevoegen