Start bouw ondergrondse fietsenstalling Kleine-Gartmanplantsoen Amsterdam
De gemeente Amsterdam wil de leefbaarheid en toegankelijkheid van de stad verbeteren door ruimte te maken voor voetgangers, fietsers, spelende kinderen en groen. In dat kader zet zij in op een autoluwe stad waar meer gebruik zal worden gemaakt van de fiets en het openbaar vervoer. Het parkeren van fietsen in de binnenstad is echter een groeiend probleem. Daarom ontwikkelt de gemeente Amsterdam beleid om straten en pleinen vrij te houden van gestalde fietsen en zorgt zij voor meer ondergrondse fietsenstallingen.
Blauw Jan van Hans van Houwelingen
Met de komst van de ondergrondse fietsenstalling Kleine-Gartmanplantsoen keren de veertig reptielen van het kunstwerk Blauw Jan van Hans van Houwelingen terug op het plantsoen. De bronzen reptielen krijgen een plek op de gemetselde muur in het plantsoen die doorloopt tot in de fietsenstalling en de fietser naar beneden begeleidt. De fietsenstalling heeft twee entrees; één voor voetgangers en één voor fietsers. De gemetselde wand in warmrode baksteen verbindt beide entrees. Als knipoog naar het kunstwerk Blauw Jan is de vloer van de fietsenstalling voorzien van reptielen die de voetganger naar de uitgang op het Leidseplein begeleiden. Bovenop de fietsenstalling waken de veertig reptielen over de fietsen onder het plantsoen.
Sociaal veilige fietsenstalling
De nieuwe ondergrondse fietsenstalling waar 2000 fietsen bewaakt kunnen worden gestald, is helder, licht en transparant. Het ontwerp van ZJA wordt gekenmerkt door rust en helderheid. Door de vorm, kleur en verlichting ontstaat een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke fietsenstalling. De ondergrondse fietsenstalling Kleine-Gartmanplantsoen heeft bredere paden en een grotere hoogte (3.20 m) dan de meeste fietsenstallingen. Extra aandacht is gegeven aan de toetreding van daglicht en verlichting boven de voetpaden, zodat de sfeer transparant en prettig is. Door de zichtlijnen te richten op de brede uitgang en de beheerdersruimte in de hoek te plaatsen zijn overzicht en veiligheid optimaal.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Reactie toevoegen