Spoorviaduct Schiedam verfraaid met historisch tegeltableaus
Het kunstwerk bestaat in totaal uit 24 vlakken van circa 1,5 bij 1,5 meter met nissen ertussen. Bot heeft een van de topstukken uit de collectie van het Nationaal Archief gebruikt om relevante fragmenten voor Schiedam uit te vergroten.
De originele kaart, tussen 1610 en 1615 vervaardigd door Floris Balthasar en zijn zoon Balthasar Florisz is een handingekleurde kopergravuredruk op perkament van 41 cm hoog en 31 cm breed. Dit origineel is vervolgens op hoge resolutie gedigitaliseerd. Hierdoor is de structuur van het perkament ook na de uitvergroting tot een factor 100, op de uiteindelijke tegeltableaus nog duidelijk zichtbaar. De 24 vlakken verbeelden elk een wijk van Schiedam, weergegeven in Oud-Nederlands.
Gedetailleerde afbeeldingen
In het voetgangersgedeelte zijn de 24 kaartdelen zeer gedetailleerd en duidelijk leesbaar aangebracht voor wandelaars en fietsers. Op de tussenwanden van het rijbaangedeelte zijn in een golvende beweging uitsneden uit de kaart op de tegels ingebakken. "Deze golvende waterbewegingen laten de oorsprong van Schiedam zien: de dam in de Schie", aldus kunstenaar Bot. "Drie jaar geleden heb ik aan de gemeente Schiedam voorgesteld om juist deze tunnel onder de spoorovergang met kunst te verfraaien. Ik wilde vooral een contextuele oplossing en door gebruik van de oude kaart kon ik de historie van Schiedam aandacht geven."
Goede samenwerking
Brigitte Bot heeft bij de realisatie van dit project samengewerkt met MaatWerkTegels uit Utrecht. Dit bedrijf is sinds 2004 gespecialiseerd in het bij hoge temperatuur inbakken van afbeeldingen op tegels. Het bedrijf gebruikt voor het bedrukken van de unieke tegels een speciale printtechniek, waarbij keramische kleuren bij hoge temperatuur worden ingebakken in de glazuurlaag van de tegel. Dit procedé zorgt ervoor dat de decors niet alleen voor eeuwig UV-bestendig zijn maar ook bestand tegen krachtige schoonmaakmiddelen. Valmo Tegelwerken uit Barendrecht heeft de tegels op de betonnen wanden van het viaduct aangebracht.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Reactie toevoegen