In het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad rondrijden) versneld emissievrij te maken. Natuur en Milieu heeft onderzocht welke voortgang er sinds 2021 is geboekt met de invoer van zero-emissiezones. 33 gemeenten zijn van plan zo'n zone in te voeren, maar slechts 16 doen dat al per 1 januari 2025.
Komst zero-emissiezones blijft achter

In Nederland nemen bestel- en vrachtauto’s een derde van de CO2-uitstoot voor hun rekening. In het klimaatakkoord van 2019 is daarom afgesproken om stadslogistiek versneld emissievrij te maken. Het belangrijkste doel van de zero-emissiezones is dan ook de CO2-uitstoot in de steden te verlagen door elektrisch rijden en efficiënter transport te stimuleren. Door negatieve media-aandacht, aldus Natuur en Milieu, zijn gemeenten echter terughoudend. Daarnaast is onlangs besloten om oudere Euro-6-bakwagens tot 2028 ontheffing te geven in de zones.
Slechte luchtkwaliteit
"In een tijd waarin steeds vaker wordt aangetoond hoe schadelijk een slechte luchtkwaliteit voor de gezondheid is, zijn de zero-emissiezones een belangrijke stap vooruit", aldus Nienke Onnen, programmaleider bij Natuur & Milieu. "Wie woont in een gebied met een slechte luchtkwaliteit loopt bijvoorbeeld meer kans op ernstige corona en overlijdt hier vaker aan, blijkt uit nieuw RIVM-onderzoek. Ook voor de miljoen Nederlanders die lijden aan een luchtwegaandoening is uit- of afstel van de emissievrije zones of versoepeling van toegangsregels slecht nieuws." Vandaar dat Onnen gemeenteraden oproept om de emissievrije zone zo snel mogelijk in te voeren.
Stadslogistiek
"In ons rapport", vertelt Onnen, "laten we zien dat de verhalen die aan de basis liggen van uitstel en versoepelingen veelal indianenverhalen zijn." Volgens haar zouden gemeenten naar de feiten moeten kijken bij hun besluitvorming over de zero-emissiezones. "Het is namelijk zonde als gemeenten hun zero-emissiezone uitstellen op basis van de verkeerde informatie. Alle seinen staan op groen, dus laten we nu doorzetten."
Bron: Mobiliteitsplatform
Foto: Shutterstock
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Wat maakt de straat rechtvaardig?
2 apr om 07:30 uurDe Rechtvaardige Straat, een initiatief van The Lab of Thought, richt zich op een eerlijke verdeling van de…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep 2024Eerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug 2024Kunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Reactie toevoegen