Smartphone als landmeter
Architecturale hoogstandjes bovengrond lokken de ooh's en aah’s uit en mogen de credits in ontvangst nemen. Dit ligt echter niet zo voor de hand bij het harde werk dat is verricht aan de ondergrondse infrastructuren. Uit het oog, uit het hart.
Bij het renoveren of herstructureren van bestaande panden, straten of zelfs wijken, kun je al veel vinden onder de grond. Daar wordt wat weggehaald, aangepast of bijgestopt. Met de huidige verstedelijking en toenemende bevolkingsdruk wordt het niet alleen bovengronds erg gezellig, maar neemt de druk op de ondergrond ook toe. Veel stedelijke gemeenten worstelen al met de inrichting van ondergrondse infrastructuren.
Met dit toenemende ruimtegebrek en ondergrondse complexiteit wordt ook de manier en nauwkeurigheid van de inwinning steeds belangrijker. Uit een 2DAutoCAD- tekening of een As-Built van een aannemer kun je vaak geengoede conclusies trekken, omdat in de praktijk nu eenmaal regelmatig van het gestelde plan moet wordenafgeweken. Deze wijzigingen worden niet altijd (goed) vastgelegd en na meerdere renovaties of herstructureringenis het goed mogelijk dat niet duidelijk is wat waar zit in de grond.
Hoe ideaal zou het zijn als je van alles wat je nu onder de grond wegstopt straks nog exact weet hoe, wat en waar alles ligt?
Dat kan met BeeldKragt: je smartphone als landmeter. Met BeeldKragt leg je gedetailleerd en nauwkeurig leiding, kunstwerk of ander object gemakkelijk in 3D vast. BeeldKragt werkt heel simpel: je maakt een video van de bestaande situatie en uploadt deze via de app. Kragten verwerkt de beelden tot een 3D-model dat én tot op een centimeter nauwkeurig is én is in te laden in de meest gangbare GIS- en CAD-pakketten, zodat je hier gemakkelijk een verdere analyse op kunt loslaten.
Het resultaat is een 3D-model of gewoon een oude vertrouwde 2D as-built- of revisietekening met een nauwkeurigheid tot één centimeter. De details, zoals afsluiters en koppelingen, zijn op de exacte diepte en locatie vastgelegd en de informatie kun jelater op elk moment gebruiken.
Behalve ondergrondse leidingen zijn de toepassingsmogelijkheden van dit product nauwelijks gelimiteerd. Denk bijvoorbeeld aan allerhande objecten ter grootte van een kleine auto, leidingen en ijzerwerk die uit het zicht verdwijnen na het storten van beton of het vastleggen archeologische afgravingen. Zo’n beetje alles wat is gemaakt en daarna wel of niet aan het zicht verdwijnt, roep je tot leven waar en wanneer je maar wilt.
Dit is een artikel uit Stedebouw & Architectuur 05/2018. Lees meer van Stedebouw en Architectuur in onze bibliotheek.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?
14 mei om 11:00 uurSteden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto…
Reactie toevoegen