Parkeergarage BinckPARK als echte eyecatcher Binckhorst
De centrale openbare parkeergarage is een bijzondere eyecatcher en biedt ruimte aan zo'n 600 parkeerplaatsen. In de plint komt een gevarieerd programma met city lofts en een mobility hub. Op het dak verrijst een circulair en klimaaadaptief dakpark. Het plan is door gemeente Den Haag uitgeroepen als winnaar van de aanbesteding Trekvlietzone kavel 1B.
De parkeergarage heeft drie kernwaarden: gebruiksvriendelijkheid, comfort en overzichtelijkheid. Met het slimme en efficiënte gelijkvloerse ontwerp in samenwerking met Continental Car Parks passen er zo'n 150 extra parkeerplaatsen bovenop de 450 in de uitvraag. Door de combinatie van schuinparkeren en linksomdraaiend eenrichtingsverkeer is het een parkeergarage met een hoge parkeercapaciteit en een vlotte en veilige verkeersafhandeling.Bewoners en gebruikers kunnen voor de parkeergarage een abonnement afsluiten. Dit stimuleert efficiënt dubbelgebruik en vergroot de ruimte voor bezoekers.
Het gebouw sluit naadloos aan bij de omgeving en de naastliggende woontorens op kavel 1A en 1C door een doorlopende 9 meter hoge plint. De plint is op een gevarieerde manier ingevuld met de voetgangersentree, de auto-inrit van de parkeergarage, 10 citylofts en een mobility hub. De woningbouw in de plint zorgt voor interactie op maaiveld en een aantrekkelijke routing naar de Fokkerhaven. In de citylofts zijn verschillende indelingsvarianten mogelijk. De bewoners kunnen de begane grond gebruiken als hun eigen woon-/werkruimte. De mobility hub ontstaat door de parkeerfunctie van de garage uit te breiden met deelauto's, deelfietsen en andere (deel)mobiliteitsconcepten.
Boven de levendige plint is het gebouw in de bovenste lagen geheel geprogrammeerd als parkeergarage. De hoogte van de stedelijke laag sluit een bij kavel 1A en 1C en geeft een herkenbare en uniforme uitstraling van kavel 1. Het dak van de parkeergarage is ingevuld met een daktuin die door de bewoners van de woontorens kan worden gebruikt. Hierop komt een pergolaconstructie die fungeert als energiedak en in samenspraak met bewoners kan worden ingevuld met speeltoestellen, zitelementen, hangmatten en groengeleiders.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Wat maakt de straat rechtvaardig?
2 apr om 07:30 uurDe Rechtvaardige Straat, een initiatief van The Lab of Thought, richt zich op een eerlijke verdeling van de…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep 2024Eerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug 2024Kunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Reactie toevoegen