Parkeergarage BinckPARK als echte eyecatcher Binckhorst
De centrale openbare parkeergarage is een bijzondere eyecatcher en biedt ruimte aan zo'n 600 parkeerplaatsen. In de plint komt een gevarieerd programma met city lofts en een mobility hub. Op het dak verrijst een circulair en klimaaadaptief dakpark. Het plan is door gemeente Den Haag uitgeroepen als winnaar van de aanbesteding Trekvlietzone kavel 1B.
De parkeergarage heeft drie kernwaarden: gebruiksvriendelijkheid, comfort en overzichtelijkheid. Met het slimme en efficiënte gelijkvloerse ontwerp in samenwerking met Continental Car Parks passen er zo'n 150 extra parkeerplaatsen bovenop de 450 in de uitvraag. Door de combinatie van schuinparkeren en linksomdraaiend eenrichtingsverkeer is het een parkeergarage met een hoge parkeercapaciteit en een vlotte en veilige verkeersafhandeling.Bewoners en gebruikers kunnen voor de parkeergarage een abonnement afsluiten. Dit stimuleert efficiënt dubbelgebruik en vergroot de ruimte voor bezoekers.
Het gebouw sluit naadloos aan bij de omgeving en de naastliggende woontorens op kavel 1A en 1C door een doorlopende 9 meter hoge plint. De plint is op een gevarieerde manier ingevuld met de voetgangersentree, de auto-inrit van de parkeergarage, 10 citylofts en een mobility hub. De woningbouw in de plint zorgt voor interactie op maaiveld en een aantrekkelijke routing naar de Fokkerhaven. In de citylofts zijn verschillende indelingsvarianten mogelijk. De bewoners kunnen de begane grond gebruiken als hun eigen woon-/werkruimte. De mobility hub ontstaat door de parkeerfunctie van de garage uit te breiden met deelauto's, deelfietsen en andere (deel)mobiliteitsconcepten.
Boven de levendige plint is het gebouw in de bovenste lagen geheel geprogrammeerd als parkeergarage. De hoogte van de stedelijke laag sluit een bij kavel 1A en 1C en geeft een herkenbare en uniforme uitstraling van kavel 1. Het dak van de parkeergarage is ingevuld met een daktuin die door de bewoners van de woontorens kan worden gebruikt. Hierop komt een pergolaconstructie die fungeert als energiedak en in samenspraak met bewoners kan worden ingevuld met speeltoestellen, zitelementen, hangmatten en groengeleiders.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Reactie toevoegen