OV Terminal Breda is veel meer dan OV hub
De capaciteit van het nieuwe station is veel groter dan die van het oude en er is rekening gehouden met groei. NS en ProRail verwachten dat in 2020 dagelijks 57.000 reizigers hier in- en uitstappen tegen 28.000 in 2009.
De OV Terminal bevat naast een bus- en (inter)nationaal treinstation een grote verscheidenheid aan functies zoals appartementen, kantoorruimte, commerciële ruimten, een parkeerdak, bewaakte en onbewaakte fietsenstallingen en openbare buitenruimten en pleinen. In de benadering van Koen van Velsen architecten is het gebouw niet 'een multifunctioneel complex met daarin een vervoersknooppunt maar een stationsgebouw waarin een omvangrijk en complex programma op een heldere wijze is samengebracht in één sterke, herkenbare vorm als deel van de stad'.
Breda is daarmee de enige Nederlandse stad met een station waar ook gewoond kan worden. De 150 appartementen zijn zo geïsoleerd dat de bewoners geen hinder hebben van treinlawaai. De commerciële ruimtes zijn inmiddels bijna helemaal verhuurd. Van de 20.000 vierkante meter aan kantoren is 90 procent verhuurd, waarvan de Belastingdienst de grootste gebruiker is.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Reactie toevoegen