Mecanoo ontwerpt nieuw station Kaohsiung
Het nieuwe Kaohsiung Station is de kroon op het omvangrijke Kaohsiung Metropolitan Area Underground Railway Project, dat bestaat uit zeven ondergrondse stations en een spoortunnel van 9,75 km. Het wordt een vervoersknooppunt waar trein, metro, stads- en langeafstandsbus, taxi, fietsers en voetgangers samenkomen. Mecanoo ontwierp een uniek stationsgebied dat veel groene openbare ruimte creëert en de stedenbouwkundige samenhang versterkt.
De stationshal is een verzonken plein onder een hemel van ovalen die de sfeervolle verlichting zacht weerkaatsen. Komend vanaf de ondergrondse trein- en metroperrons, ervaren reizigers direct de dynamiek van de stad.
Samenkomst van oud en nieuw
De overkapping van het station verbindt een hotel, kantoren, winkels, restaurants en andere voorzieningen voor reizigers en de lokale gemeenschap. Het koloniale Japanse stationsgebouw dat ooit op de locatie stond, wordt in ere hersteld en omarmd door het daklandschap. Deze samenkomst van oud en nieuw staat symbool voor de toekomstvisie van Kaohsiung als karaktervolle en duurzame stad.
Aankomen in Kaohsiung wordt zo een memorabele ervaring.
Francine Houben, creatief directeur Mecanoo architecten: “In Taiwanese dorpen worden belangrijke gelegenheden gevierd op het met traditionele rode lantaarns verlichte plein voor de tempel. De centrale hal is ontworpen als een eigentijdse variant hierop. Aankomen in Kaohsiung wordt zo een memorabele ervaring.
De uitgestrekte groene luifel beschermt het stationsplein tegen Kaohsiung’s tropische klimaat. Het wordt een ruimte om elkaar te ontmoeten, ontspannen te genieten van een verkoelende bries, of om de evenementen te bezoeken waaraan het station onderdak biedt, zoals markten, openluchtopera of een mobiele bibliotheek. Het is een bestemming waar je met plezier naartoe gaat.”
Omvang en oplevering
Het project beslaat een gebied van 8,5 hectare en omvat een stationsplein van 13.000 m2, een overkapping van 35.000 m2, hotel van 22.000 m2, commercieel vastgoed van 52,000 m2, en 60.000 m2 landschap.
In 2024 klaar
De werkzaamheden aan het Kaohsiung Metropolitan Area Underground Railway Project en ondergronds station zijn in 2014 begonnen. Station Kaohsiung wordt naar verwachting in 2024 opgeleverd.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Reactie toevoegen