Drijvend (parkeer)park voor Rotterdamse Rijnhaven
De Rotterdamse binnenstad heeft een groot tekort aan ruimte en groen. Mede door de intensieve bebouwing op de Kop van Zuid en de toegenomen parkeerdruk is de leefbaarheid onder druk komen te staan. Met het plan voor een drijvend park zoekt het consortium de ruimte op het aanwezige water van de stadshavens. De grote Rijnhaven biedt een oplossing voor meerdere vraagstukken en voegt veel ruimtelijke kwaliteit toe aan de omliggende stad.
Het revolutionaire concept heeft de ‘klassieke’ ronde eilandvorm. Het is een schijf met een diameter van 185 meter. Het park is ook rond en omcirkelt een lagergelegen binnenterrein waar voldoende ruimte is voor leisure-functies zoals een ijsbaan of sportveld. Onder het park liggen twee ringvormige parkeerlagen voor in totaal 1250 auto’s. Door afmetingen en de ronde vorm kan de constructie niet omslaan en is hij niet vatbaar voor golfslag. Mocht het nodig zijn dan kan het eiland worden verplaatst.
Integraal onderdeel van het plan is de sociale inbedding in de stad. Het drijvende park en de daarop aanwezige functies moeten werkgelegenheid bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het drijvende park levert daarmee niet alleen stedenbouwkundig maar ook sociaal een duurzame bijdrage aan Rotterdam en de Rotterdammers.
"New York heeft The High Line, Parijs La Promenade Plantée en Rotterdam het Drijvend Park", zegt Han van den Born, architect en partner van KCAP.
"Het is fantastisch als een idee realiteit wordt. Hiermee zetten we de eeuwenlange Nederlandse traditie voort om van water land te maken", aldus Marco Huibrechtse van initiatiefnemer Emergo.
"De Rotterdammers krijgen er een nieuwe ontmoetingsplek bij. Dit Drijvend Park is niet alleen een innovatieve oplossing voor het ruimtegebrek maar verbetert ook de leefbaarheid van de stad", zegt Eugene Grüter, directeur Royal HaskoningDHV.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Wat maakt de straat rechtvaardig?
2 apr om 07:30 uurDe Rechtvaardige Straat, een initiatief van The Lab of Thought, richt zich op een eerlijke verdeling van de…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep 2024Eerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug 2024Kunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Reactie toevoegen