Zwolle krijgt groene ‘opgetilde straat’ over het spoor
Het ontwerp voor de loopbrug over het spoor is klaar om voor te leggen aan de Zwolse gemeenteraad. Begin dit jaar stelde de raad al het ‘Beeldkwaliteitsplan Passerelle’ vast. De schetsen die er toen waren zijn gedeeld met de stad en diverse betrokkenen. Zo vroeg men bijvoorbeeld aandacht voor de toegankelijkheid en de veiligheid. Reacties uit de stad hebben geleid tot een aangescherpt ontwerp.
Belangrijke verbinding in het nieuwe Zwolse centrum
De loopbrug wordt de verbinding tussen de oude binnenstad en de Spoorzone, het vernieuwde gebied aan de andere kant van het spoor dat volop in ontwikkeling is. De passerelle brengt zo twee werelden bij elkaar: de 19e eeuwse stad met singels, een parkachtig Stationsplein en monumentale bomen en de zuidzijde van het station waar zich een nieuw stadsdeel ontwikkelt met bedrijven, onderwijs, cultuur en in de toekomst ook meer woningen. Met deze nieuwe verbinding kunnen bezoekers zonder OV kaart van de ene naar de andere kant van het centrumgebied. Zo is het spoor straks niet langer een barrière, maar een uitnodiging om het Zwolse centrum te ontdekken.
Bomen, struiken en water
De loopbrug krijgt de uitstraling van een opgetilde straat met veel groen zoals bomen, struiken en ook water. Hierdoor wordt het ook een prettige plek om te verblijven. De basis van de brug is hout. Er wordt alleen beton gebruikt voor de fundering. Dit geeft de passerelle een duurzame warme en vriendelijke uitstraling.
Water krijgt ook een belangrijke plek op de passerelle. Niet alleen omdat het de beplanting moet voeden, maar ook als beleving. Zo loopt overtollig regenwater deels zichtbaar weg via een speciale goot. Ook komt er een speciaal waterkunstwerk op het hoogste punt van de brug. Het idee is om kunstenaars te vragen om van ‘de bron’ die nodig is om de beplanting water te geven een speciaal object te maken dat de beleving van de passerelle vergroot.
Snel oversteken of even ontspannen
“De nieuwe brug biedt iets unieks. Het wordt écht een opgetilde straat”, legt wethouder Ed Anker enthousiast uit. “De wandelaar kan straks via verschillende paden over deze brug. Heb je haast, dan neem je de snelle route om naar je bus of je werk- of leerplek te lopen. Maar heb je meer tijd of wil je afspreken met iemand, dan zijn er ook fijne plekken waar je lekker kunt zitten of uit kunt kijken over het spoor. We houden uiteraard ook rekening met de (sociale) veiligheid. De brug wordt open en overzichtelijk ingericht en er komt goede verlichting voor de in de avond en nacht. Net als bij een echte straat.”
Ontwerpteam
Een ontwerpteam met daarin verschillende expertises heeft gewerkt aan de brug. Het ontwerpteam bestond uit medewerkers van gemeente Zwolle, ProRail, architectenbureau Karres en Brands, ingenieursbureau ipv Delft en Miebach, een ingenieursbureau uit Duitsland gespecialiseerd in houtbouw.
Als de raad heeft ingestemd met het ontwerp voor de loopbrug over het spoor, volgt de aanbesteding voor de bouw. De constructie boven het spoor en de trappen worden door ProRail aanbesteed. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanbesteding van de inrichting van de openbare ruimte op de brug. Dat wil zeggen, het groen, de bestrating en de bankjes.
Voor gemeente Zwolle en ProRail was een duurzame brug een vereiste. ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stellen een subsidie beschikbaar van één miljoen euro. Deze heeft als doel het realiseren van klimaatneutrale en circulaire infrastructuur. Daarnaast wordt de passerelle mede mogelijk gemaakt dankzij geld uit de RegioDeal. Dit is een bijdrage van het Rijk om de brede welvaart in de regio te stimuleren.
De planning is dat in december 2022 het gebouw dat naast het stationsgebouw staat gesloopt wordt. Op deze plek (aan de noordkant van het station) komen namelijk straks de trappen van de brug. De bouw van de passerelle kan dan starten in 2023.
Meer informatie over de loopbrug over het spoor vind je hier: www.zwolle.nl/passerelle
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontdek effectiviteit natuurinclusieve gebiedsontwikkeling
9 dec 2024In de nieuwe uitgave Natuurinclusieve Gebiedsontwikkeling ontdek je de belangrijkste knelpunten in de…
Impuls voor natuurinclusieve ambities Amsterdam
4 dec 2024Al geruime tijd toont Amsterdam volop groene ambities bij bouwprojecten van diverse aard. Een icoonproject én…
Tuinklaar is het nieuwe bouwrijp
29 nov 2024Grondontwikkelaars zijn gewend de grond bouwrijp op te leveren. Voor projectontwikkelaars moet het voortaan…
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov 2024ARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Bouwprocessen inrichten in symbiose met de natuur
25 nov 2024Jannemarie de Jonge is Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving en sinds dit voorjaar ambassadeur van…
Biodiversiteit van daktuinen verhogen doe je zo
22 nov 2024Naar aanleiding van een constatering van landschapsarchitecte Maike van Stiphout, eerder onze…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Bomen basis van klimaatadaptieve en energievriendelijke stad
31 okt 2024Volgens Joris Voeten vormen bomen de basis voor een natuurinclusief, klimaatadaptief en energievriendelijk…
Reactie toevoegen