Voormalige vliegbasis Twenthe op de schop
Area Development Twente (ADT) is de gebiedsregisseur van luchthaven Twente en omgeving. Het doel van de gebiedsontwikkeling is te zorgen voor werkgelegenheid en economische structuurversterking. Bij de transformatie wordt volgens ADT gebruik gemaakt van het cultuurhistorische erfgoed en de landschappelijke kwaliteiten van het gebied. Er is geen vast eindplan, maar een flexibele visie op de gebiedsontwikkeling die stap voor stap plaatsvindt. Hierbij wordt ruimte hergebruikt die al jarenlang in gebruik is en bebouwd is.
Evenementenlocatie en technologiezone
Zo wordt ten zuiden van de luchthaven een natuurgebied van ongeveer 130 hectare ingericht met behoud en ontwikkeling van de biodiversiteit. Verder is 50 hectare verkocht aan een private investeerder. Dit is het gebied met onder meer de voormalige taxibanen en verkeerstoren, de oude en nieuwe brandweerkazerne en acht F16-shelters. Dit gebied wordt evenementenlocatie Vliegveld Twenthe genoemd en wordt ontwikkeld tot een Engineering Playground. In de rest van het gebied komt er ruimte voor Technology Base Twente: een internationale ontwikkel-, demonstratie- en productiezone voor Advanced Materials and Manufacturing.
In het gebied waar de voormalige officierswoningen gehuisvest waren, komen drie woonparken. Deze woonparken beslaan samen ongeveer 80 hectare, met zowel historische gebouwen als kavels waar mensen een eigen huis kunnen bouwen. Kenmerkend voor het gebied is het typisch Twentse coulisselandschap met historische kenmerken.
Nieuwe visie
De vliegbasis is ontstaan in de jaren dertig van de vorige eeuw. Toen werd er een vliegveld gebouwd om de verbinding met de Randstad te verbeteren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwden de Duitsers dit uit tot een gebied van tweeduizend hectare en tijdens de Koude Oorlog huisvestte het militaire vliegveld twee squadrons. Later werd er ook medegebruik voor burgerluchtvaart toegestaan.
Op dit moment gebruiken alleen enkele vliegclubs het veld. Tot vorig jaar was het de bedoeling dat er een commerciële burgerluchthaven zou komen, maar dat plan is inmiddels van de baan en daarom is er een nieuwe visie ontwikkeld.
Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een blog van ADT door Joep van Aaken. U kunt het volledige artikel hier lezen.

In het gebied zijn onder meer de voormalige taxibanen en verkeerstoren van vliegbasis Twenthe te vinden.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Meer zekerheid bij investeren in flexwoningen
3 apr om 07:30 uurOm de woningnood iets te verlichten, kunnen verplaatsbare woningen een tijdelijke oplossing bieden. Maar dat ‘…
BNA pleit voor herziening Europese aanbestedingsrichtlijnen
20 mrt om 16:35 uurDe Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA) heeft gereageerd op de open consultatie van de…
Ruimtegenoten: voor een toekomstbestendige woningvoorraad
18 mrt om 07:30 uurHoe kunnen we de huidige woningvoorraad beter verdelen, zodat er zo min mogelijk nieuwe woningen bijgebouwd…
Doorgaan met nestvoorzieningen in de woningbouw
5 mrt om 07:30 uurTegen de wens van de Tweede Kamer in wil minister Mona Keijzer de aanleg van nestvoorzieningen in…
Ecosysteemdiensten groeien sterk in waarde
28 feb om 07:30 uurDe natuur biedt de maatschappij tal van voordelen en diensten. Deze zogeheten ecosysteemdiensten hebben een…
Smûk: gezonde, houten en betaalbare woning met Deense roots
10 feb om 07:30 uurWaar Denemarken met CO2-beprijzing de landbouw toekomstbestendig wil maken, komen vanuit de Deense bouwsector…
Trends in circulair bouwen: transformatie
3 feb om 07:30 uurIn een recent overzichtsartikel schreef de Dutch Green Building Council over actuele ontwikkelingen op het…
Natuurinclusief bouwen in uiterwaarden
20 jan om 07:30 uurDoor de klimaatverandering, stijging van de zeespiegel en de richtlijn ‘bodem en water sturend’ is het bouwen…
Reactie toevoegen