Voormalige vliegbasis Twenthe op de schop
Area Development Twente (ADT) is de gebiedsregisseur van luchthaven Twente en omgeving. Het doel van de gebiedsontwikkeling is te zorgen voor werkgelegenheid en economische structuurversterking. Bij de transformatie wordt volgens ADT gebruik gemaakt van het cultuurhistorische erfgoed en de landschappelijke kwaliteiten van het gebied. Er is geen vast eindplan, maar een flexibele visie op de gebiedsontwikkeling die stap voor stap plaatsvindt. Hierbij wordt ruimte hergebruikt die al jarenlang in gebruik is en bebouwd is.
Evenementenlocatie en technologiezone
Zo wordt ten zuiden van de luchthaven een natuurgebied van ongeveer 130 hectare ingericht met behoud en ontwikkeling van de biodiversiteit. Verder is 50 hectare verkocht aan een private investeerder. Dit is het gebied met onder meer de voormalige taxibanen en verkeerstoren, de oude en nieuwe brandweerkazerne en acht F16-shelters. Dit gebied wordt evenementenlocatie Vliegveld Twenthe genoemd en wordt ontwikkeld tot een Engineering Playground. In de rest van het gebied komt er ruimte voor Technology Base Twente: een internationale ontwikkel-, demonstratie- en productiezone voor Advanced Materials and Manufacturing.
In het gebied waar de voormalige officierswoningen gehuisvest waren, komen drie woonparken. Deze woonparken beslaan samen ongeveer 80 hectare, met zowel historische gebouwen als kavels waar mensen een eigen huis kunnen bouwen. Kenmerkend voor het gebied is het typisch Twentse coulisselandschap met historische kenmerken.
Nieuwe visie
De vliegbasis is ontstaan in de jaren dertig van de vorige eeuw. Toen werd er een vliegveld gebouwd om de verbinding met de Randstad te verbeteren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwden de Duitsers dit uit tot een gebied van tweeduizend hectare en tijdens de Koude Oorlog huisvestte het militaire vliegveld twee squadrons. Later werd er ook medegebruik voor burgerluchtvaart toegestaan.
Op dit moment gebruiken alleen enkele vliegclubs het veld. Tot vorig jaar was het de bedoeling dat er een commerciële burgerluchthaven zou komen, maar dat plan is inmiddels van de baan en daarom is er een nieuwe visie ontwikkeld.
Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een blog van ADT door Joep van Aaken. U kunt het volledige artikel hier lezen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Biodiversiteit van daktuinen verhogen doe je zo
22 nov om 07:30 uurNaar aanleiding van een constatering van landschapsarchitecte Maike van Stiphout, eerder onze…
Bomen basis van klimaatadaptieve en energievriendelijke stad
31 okt om 07:30 uurVolgens Joris Voeten vormen bomen de basis voor een natuurinclusief, klimaatadaptief en energievriendelijk…
Bouwen in balans met de aarde
24 okt om 07:30 uurBouwbiologen zijn in Nederland dun gezaaid, terwijl ze zo belangrijk zijn voor de actuele vraagstukken in de…
Transformatie: van fabrieksterrein tot cohousinggemeenschap
23 okt om 07:00 uurDe Belgische stad Gent pioniert op het gebied van collectief wonen. Ook kent de stad innovatieve…
Nieuwe studie: bouwen impuls voor stedelijk groen
21 okt om 07:30 uurWat zijn de effecten van verstedelijking op ecosysteemdiensten, zoals groen, koeling en waterretentie, en de…
Talloze manieren om te bouwen mét vleermuizen
15 okt om 07:30 uurVleermuizen bezitten een beschermde status en vormen daarom vaak een sta in de weg voor de bouwsector. Duik nu…
Dashboard leefomgeving op basis van ‘marktgedragen data’
14 okt om 07:30 uurMet het binnenkort te lanceren Nationaal Dashboard Duurzame Leefomgeving is er een nieuwe tool beschikbaar die…
Met Tweede Groene Ring nieuwe ruimtelijke kansen voor Leiden
9 okt om 07:30 uurOpgaven als de energietransitie, mobiliteit en de enorme woningbouwopgave leggen in elke gemeente een claim op…
Reactie toevoegen