Voorlopig Ontwerp Jaarbeursplein en parkeergarage gereed
In het VO zijn de functies transfer en verblijf op een herkenbare en uitnodigende wijze geïntegreerd om te zorgen voor een levendige en sociaal veilige plek. Parkeergarage en plein zullen op deze manier samen als een motor werken voor verdere vastgoedontwikkeling in het Jaarbeursdistrict.
XL - human scale
Op en rondom het Jaarbeursplein is alles extra large. Ook het gebruik van het plein is XL. Het plein is geschikt voor grote evenementen en voor grote stromen voetgangers van en naar het station en de Jaarbeurs. Het concept van het plein is erop gericht om binnen deze XL omgeving een menselijke maat te maken.
Op en rondom het Jaarbeursplein is alles extra large. Ook het gebruik van het plein is XL. Het plein is geschikt voor grote evenementen en voor grote stromen voetgangers van en naar het station en de Jaarbeurs. Het concept van het plein is erop gericht om binnen deze XL omgeving een menselijke maat te maken.
Met de bouw van een nieuwe fietsenstalling onder Stationsplein West, een nieuw busstation en een zogenaamde 'knip' in de Croeselaan ontstaat een forse stedelijke verblijfsruimte, die uitnodigt om te ontmoeten, te ontspannen en te verblijven. Menselijke maat op het plein ontstaat door de diversiteit in richting en schaal van de natuurstenen vloer, door bomen en beplanting, traptreden en gootlijnen en door het blikvangende pleinobject.
Traptreden langs het plein geven een heldere zonering tussen voetganger en fietser, stenig en groen, transfer en verblijf. Een pleinobject is de centrale ruimteverdeler en blikvanger. Tegelijkertijd vormt dit pleinobject voor voetgangers de functionele hoofdtoegang tot de parkeergarage.
Eenvoud, eenduidigheid en duurzaamheid
De parkeergarage bestaat uit drie boven elkaar gelegen eenvoudige eenrichtingscircuits, die op alle niveaus dezelfde eenduidige routering hebben. De veiligheid van voetgangers staat voorop, met speciale aandacht voor de twee centraal gelegen voetganger entrees. De hoofdentree aan de Jaarbeurszijde heeft een grote vide ten behoeve van het daglicht. De wanden van het trappenhuis zijn van glas, waardoor de bezoeker die de parkeergarage verlaat, meteen licht en lucht ziet en zich daardoor snel kan oriënteren.
De parkeergarage bestaat uit drie boven elkaar gelegen eenvoudige eenrichtingscircuits, die op alle niveaus dezelfde eenduidige routering hebben. De veiligheid van voetgangers staat voorop, met speciale aandacht voor de twee centraal gelegen voetganger entrees. De hoofdentree aan de Jaarbeurszijde heeft een grote vide ten behoeve van het daglicht. De wanden van het trappenhuis zijn van glas, waardoor de bezoeker die de parkeergarage verlaat, meteen licht en lucht ziet en zich daardoor snel kan oriënteren.
De positie van de kolommen maakt het in de toekomst mogelijk om de parkeervakbreedte aan te passen. Het plafond is volledig vlak doordat constructieve balken, luchtkanalen en kabels voor verlichting en dergelijke weggewerkt zijn. Hierdoor wordt de aandacht van de bezoeker niet afgeleid en gaat de aandacht volledig naar die elementen in de parkeergarage waar het daadwerkelijk om gaat.
Vervolg
Het integraal VO voor het Jaarbeursplein en de onderliggende parkeergarage wordt verder uitgewerkt op het moment dat er meer duidelijkheid is over het vastgoed dat ontwikkeld wordt rondom het Jaarbeursplein.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov om 13:00 uurARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
OVL Awards voor innovaties openbare verlichting
11 okt om 07:00 uurWelke ideeën leveren een aantoonbare bijdrage aan de professionaliteit, effectiviteit en/of kwaliteit van het…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt om 07:30 uurTijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Amsterdam behoort tot top 20 smart cities
11 sep om 07:30 uurOp de jaarlijkse internationale ranglijst van steden op basis van hun economische, technologische en humane…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Podcast: kunstmatige intelligentie in de bouwsector
21 aug om 08:30 uurWelke rol speelt kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) in de bouw en hoe gaat AI de toekomst…
Toekomstbestendig bouwen: slim, duurzaam en betaalbaar
30 mei om 07:30 uurMartin Huiskes is architect en partner bij LKSVDD architecten. Het bureau richt zich op het maken van ‘…
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Reactie toevoegen