Vernieuwing Leidseplein en omgeving start einde 2015
Het Leidseplein wordt een autovrij plein met zo min mogelijk obstakels. Er worden duurzame materialen gebruikt. Alle wegen, fietspaden en voetpaden worden gefundeerd om de belasting van het laad- en losverkeer aan te kunnen. Onderdeel van de nieuwe bestrating is een donkere lijst (plint) om het hele plein heen (inclusief het Kleine-Gartmanplantsoen), waarmee het plein als het ware wordt ingelijst. Het carré van bomen in het terrassengebied van het Leidseplein en de rij bomen langs het Hirschgebouw worden uitgedund, voor meer zonlicht op het plein en een beter zicht op de monumentale gebouwen.
De Hans Snoek fontein tegenover Amsterdam American Hotel wordt gehandhaafd in het nieuwe ontwerp. De kroonlantaarns rondom deze fontein blijven staan. De lantaarns op het ‘terrassenplein' worden vervangen door kroonlantaarns.
Kleine-Gartmanplantsoen
Het Kleine-Gartmanplantsoen wordt dé nieuwe ontmoetingsplek van het plein. Hiertoe verdwijnen de taxistandplaats en het huidige - voor het publiek ontoegankelijke - groene plantsoen. Op het nieuwe plein komt een lange natuurstenen zitbank. Deze bank, met enkele trappen, zorgt ervoor dat het hoogteverschil tussen De Balie en het City Theater (80 cm) op een elegante en functionele wijze wordt opgelost. Het huidige muurtje tegenover City komt in het ontwerp niet meer terug. De rijweg voor auto's langs De Balie wordt opgeheven. Onder het plein komt een fietsenstalling met een grote in- en uitgang voor fietsers aan de kant van de Zieseniskade en een voetgangers in- en uitgang ter hoogte van de ‘Heinekenhoek'. De realisatie van de stalling betekent dat alle huidige bomen op het Kleine-Gartmanplantsoen (verschillend in soort en omvang) worden vervangen voor nieuwe bomen.
Marnixstraat
Net als het Leidseplein wordt de Marnixstraat hoogwaardig ingericht en autovrij. De rijbaan vanaf de Leidsekade richting het Leidseplein wordt opgeheven. In het ontwerp zijn nieuwe parkeervakken voor fietsen en bromfietsen opgenomen met daarnaast een vrijliggend, breder fietspad. Met het voorstel voor de verplaatsing van tramhaltes op het Leidseplein, is er een tramhalte gepland in de Marnixstraat en verdwijnen daarmee de (dag)bussen.
Meer artikelen met dit thema
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov 2024ARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Transformatie: van fabrieksterrein tot cohousinggemeenschap
23 okt 2024De Belgische stad Gent pioniert op het gebied van collectief wonen. Ook kent de stad innovatieve…
Ontdek spelenderwijs de voordelen van optoppen
7 okt 2024Optoppen is het lievelingetje van veel instanties en organisaties, maar dan zijn daar nog de omwonenden. En hun…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt 2024Tijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Circulair icoon wint Active House Award
9 sep 2024De transformatie van een voormalig militair opleidingsgebouw tot een circulaire hub met nieuwbouwwoningen heeft…
Podcast met ‘vakmeester’ Hans van Heeswijk
29 aug 2024In de nieuwe podcastserie Takumi - de Weg naar Meesterschap is architect Hans van Heeswijk de eerste die aan de…
Politieke steun nodig voor kustverdediging samen met natuur
23 jul 2024In de tweede aflevering van de S&A Podcast Luisterlandschap een gesprek met Fransje Hooimeijer universitair…
Positief marktsentiment onderhoud, renovatie en ‘biobased’
20 jun 2024Bij de vakbeurzen Renovatie & Transformatie, MONUMENT en HOUTBOUW draaide het om behoud en verduurzaming…
Reactie toevoegen