Uitkomsten innovatieprogramma Aardgasvrije en frisse basisscholen
Auteur: Donald van den Akker, senior projectleider Platform31
In 2018 ging het Innovatieprogramma Aardgasvrije en frisse basisscholen van start. Als tijdelijke opvolger van de Greendeal Scholen werden elf pilotprojecten geselecteerd voor een extra financiële ondersteuning. Daarbij werd een ‘kennis- en leerprogramma’ opgezet door Platform31 en Ruimte-OK. Geen programma met vooropgezette doelen en activiteiten maar een ‘iteratief en adaptief’ programma dat beoogde het proces van verduurzaming van basisscholen verder te krijgen. In hoeverre dat uiteindelijk gelukt is, is altijd weer de vraag. Tot inzichten heeft het zeker geleid.
Totaalvoetbal
Metaforen gaan natuurlijk maar tot een bepaalde hoogte op. De metafoor van het totaalvoetbal, zoals onder meer door Johan Cruijff gepredikt, is wel beeldend. In die metafoor is iedereen altijd in beweging, ook als je de bal niet hebt. Het gaat niet alleen om het team dat in het veld staat maar om de hele organisatie, van sterspeler tot kantinemedewerker. In het veld sta je de ene keer in scoringspositie maar een volgend moment trek je je juist terug om ruimte te geven aan een ander om te scoren.
Deze metafoor kwam naar voren toen we de activiteiten analyseerden die moeten leiden tot het verduurzamen van basisscholen. Aan de hand van het model van ‘de ruggengraat’ werd duidelijk dat er heel veel activiteit plaatsvindt, maar dat er van ‘totaalvoetbal’ nog lang geen sprake is. Daar moet nog veel voor worden geleerd. Leren van elkaar en leren door te doen. Alles voor het lerende kind.
Leer meer tijdens de Verbindingsdag Gezonde Scholen
De uitkomsten van het innovatieprogramma Aardgasvrije en frisse scholen wordt tijdens de digitale Verbindingsdag Gezonde Scholen op 11 november verder toegelicht door Donald van den Akker, senior projectleider bij Platform31.
Benieuwd? Meld u nu gratis aan voor de Verbindingsdag Gezonde Scholen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Natuurspeeltuin: ‘Het grootste lokaal van de school’
8 jan om 07:30 uurHet woord ‘natuurspeeltuin’ bestond niet eens, toen Suzanne van Ginneken al volop groen toepaste op de…
Inclusiviteit en verbindingen tussen schoolgebouw en wijk
3 jan om 07:30 uurBij Brique Architecten houdt Suzanne Ellis zich met name bezig met het renoveren en bouwen van scholen. Waar we…
‘In het onderwijs is innovatief vastgoed- management nodig’
2 jan om 07:30 uurMet veel ervaring in het vastgoedmanagement - zoals portefeuilles van 65 schoolgebouwen - draagt Chantal…
‘Renoveren eervoller dan nieuwbouw’
16 dec 2024Hoe ontwerp je een nieuw gebouw dat tweehonderd jaar meegaat? Gebruik je dan veel hout en weinig installaties,…
Een gezond binnenklimaat voor leerlingen Esdal College
13 dec 2024Met de oplevering van het nieuwe Esdal College Borger is dit jaar een karakteristieke, energieneutrale en…
Inclusieve schoolgebouwen: wenselijk, maar ook praktisch en betaalbaar?
27 nov 2024Het is een goed en loffelijk streven dat onderwijsgebouwen toegankelijk zijn voor elke deelnemer aan onze…
Ontdek de kracht van groenblauwe schoolpleinen tijdens de excursie naar basisschool De Verwondering
20 nov 2024Na het inspirerende Duurzame Gezonde Scholen Congres nodigen we je uit voor een…
Kampioenen kleuren Duurzame & Gezonde Scholen Congres
19 nov 2024Met een sprintende Olympisch kampioen in zijn regenboogtrui op de achtergrond kwamen vorige week de kansen voor…
Reactie toevoegen