Rijnboutt tekent voor casco en bouwbegeleiding Damrak 66
Het voormalige kantoorgebouw van American Express aan het Damrak is aan de binnenzijde volledig gestript en ontdaan van alle bestaande installaties. In het gebouw zijn vides gemaakt en twee nieuwe liften aangebracht. Arthur de Froe van Unit D Design in Projects maakte het ontwerp van het nieuwe interieur. Rijnboutt Architecten ontwierp het casco en begeleidde de verbouwing.
Het gebouw is aan de achterzijde op de bovenste verdiepingen uitgebreid. De voor- en achtergevel zijn voorzien van nieuwe vliesgevels. De oude vliesgevels, karakteristiek voor het oorspronkelijke ontwerp, zijn gereconstrueerd met nieuwe vliesgevelprofielen met geprofileerde sierregels. De bovenste verdieping is voorzien van nieuwe zinken gevelbekleding.
Het werk werd na een onderhandse aanbesteding in april 2013 gegund aan bouwbedrijf Kneppers. Om grote interieurverbouwingen na oplevering te voorkomen, werd besloten zo veel mogelijk interieurwerkzaamheden mee te nemen in het bouwproces. In mei 2013 startten de werkzaamheden. Onlangs werd het gebouw opgeleverd.
Historie
Het gebouw werd oorspronkelijk ontworpen en gebouwd door architect Johan Hendrik Grolle. American Express koos voor haar Amsterdamse vestiging bewust voor een moderne uitstraling en gaf het gebouw een aluminium vliesgevel, destijds het ‘nieuwste van het nieuwste’. Het pand komt voor in de catalogus met gebouwen uit de periode van wederopbouw (1940-1970). Het heeft hierin een Orde 2-waardering gekregen, met name vanwege haar zeldzaamheid en haar hoge architectonische kwaliteit.
Omwille van de nieuwe functie (een permanente tentoonstelling) kreeg het gebouw een hoge entreepui met een ruime vide erachter. Karakteristieke elementen uit het oorspronkelijke ontwerp, zoals de blank-aluminium vliesgevel met kenmerkende verticale profilering, de zwarte uitzetramen, de aluminium shutters en de zwarte entreedeuren, zijn teruggekeerd.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Groen-blauwe structuren in de Omgevingswet
25 jun om 08:00 uurVoor het realiseren van groen-blauwe structuren in de fysieke leefomgeving biedt de dit jaar ingevoerde…
Niet meer bouwen in de polder?
24 jun om 14:30 uurHet ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde onlangs sturingskaarten waaruit blijkt waar in de…
Gebiedsontwikkeling: ‘Gebouwen komen en gaan’
21 jun om 09:31 uurGebiedsontwikkeling in alle soorten en maten; dat is het centrale thema van de nieuwe Stedebouw &…
Drie thema’s en vijf acties bij Ruimte voor Werk in Leiden
21 jun om 09:30 uurIn ons nieuwe themanummer Gebiedsontwikkeling gaan Vince de Jong (Kickstad) en Arnoud Nierop (Leiden) in op de…
Impasse in gebiedsontwikkeling
12 jun om 07:30 uurNederland heeft de intentie om een derde van de woningen op zeventien grootschalige woninglocaties te…
Polderlab Delft koppelt theorie aan praktijk
11 jun om 07:30 uurHoe ziet de polder van de toekomst eruit? Dat wil ZUS gaan onderzoeken door theorie en praktijk te koppelen in…
Puzzelen met groen in en om de stad
10 jun om 07:30 uurHet belang van voldoende ruimte voor groen in en om de stad wordt steeds groter. Voor gemeenten is dit een…
Vlissingen richt straat in als rivier
3 jun om 07:30 uurIn Vlissingen is een straat tussen boulevard en binnenstad - de Coosje Buskenstraat - heringericht, zodat deze…
Reactie toevoegen