Recept voor een succesvol stationsgebied
Vrijwel alle gemeenten hebben de ambitie om een stationsgebied in te richten en vorm te geven als entreegebied, als visitekaartje. Een station of halte geeft identiteit aan de stedelijke context; het is een beeldbepalend bouwwerk en magneetpunt in de stad, net als een gemeentehuis of bibliotheek.
Het is van belang dat vooraf iedere partij z’n eigen vormgevingsambities bepaalt en vastlegt. Dit klinkt eenvoudig, maar blijkt in de praktijk een moeilijk proces. Veel gemeenten lukt het wel om extra financiële middelen vrij te maken om meer uitstraling te realiseren. Maar met welk programma kan je de ambitie ook daadwerkelijk vormgeven en hoe krijg je de overige stakeholders mee?
Krimp van programma en versnippering
Veel actuele stationsprojecten hebben een zeer bescheiden programma, zolang je niet zit in de categorieën ‘Plus, Mega of Kathedraal’ (termen uit het ‘Spoorbeeld’). Dat zorgt in de basis ook voor een bescheiden volume en presentie. Wel zullen veel stations de komende tijd voorzien worden van toegangspoortjes, nieuw meubilair, toiletten en in een aantal gevallen een optimalisering van wachtvoorzieningen. Juist bij de kleinere stations kan dit al effect hebben. Afhankelijk van de aanpak kan dat positief of negatief uitpakken. Het is in ieder geval een geweldige kans om juist met een integrale aanpak werk met werk te maken – zie station Gorinchem en Emmen Zuid, waar de halte voor de bus en de trein gecombineerd zijn. Een ideaal tijdstip voor gemeentes om aan te sluiten, met aanvullend programma.
Gezonde dialoog over contractvorm
Het vervolgtraject blijkt echter vaak lastiger, want hoe houd je grip op het proces en de ruimtelijke kwaliteit en welke rol speelt ProRail hierin? Gemeenten zijn daar niet altijd van op de hoogte. Belangrijk is het om je niet te laten afschrikken. Minimaal is de rol van ProRail die van toetser, maar gemeenten kunnen ProRail ook gedelegeerd opdrachtgever maken voor de complete ontwikkeling, aanbesteding en realisatie van het station of de halte.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Reactie toevoegen