Nieuwbouw Jenaplan Kindcentrum De Driehoek officieel geopend
In het nieuwe pand gaan leerlingen rechtstreeks vanaf het schoolplein de klas in. Dat is wat het gebouw bijzonder maakt. De nieuwe basisschool heeft geen hoofdingang, maar voor elke groep een aparte entree. Zo kunnen de groepen vanuit een eigen halletje direct naar hun klaslokaal. Dit zorgt voor een vrije centrale binnenruimte waar de kinderen in alle rust kunnen leren, spelen en werken. Het nieuwe schoolgebouw heeft een oppervlakte van circa 1.850 m² en huisvest Openbare Jenaplan basisschool De Driehoek met twaalf klassen, een peuterspeelzaal van SDK Kinderopvang en buitenschoolse opvang van COKD Kinderopvang.
Boomhut en leeszolders
Functionaliteit en toekomstgerichtheid spelen een belangrijke rol in het ontwerp van de basisschool. Het concept maakt veranderingen en andere toepassingen van het gebouw mogelijk in de toekomst. Bijvoorbeeld wanneer functies of het onderwijsconcept van de school wijzigt.
In het centrum van het gebouw bevindt zich het studieplein van de basisschool. De indeling is door verplaatsbare meubels eenvoudig te wijzigen. "Hierdoor kunnen er in het studieplein lesruimtes met leerpleinen, werkplekken en computerplekken worden gecreëerd," aldus Roelof Gortemaker, senior architect en directeur bij dJGA. "Om de ruimte meer sfeer te geven, hebben we per twee klassen een intiem leeszoldertje gecreëerd. Ook komt er nog een boomhut op het studieplein waar leerlingen kunnen spelen." Er zijn individuele leerplekken aanwezig en ruimtes om in kleine groepjes te werken. "Door de open en lichte ruimte is het studieplein een fijne plek om te werken en een goede aanvulling op de klaslokalen," licht Gortemaker toe.
Herkenbaar ontwerp in het groen
De natuur heeft een belangrijke functie in het kindcentrum. Bij De Driehoek zijn eerlijke materialen gebruikt. De constructie blijft in het zicht door de houten spanten en kolommen, het houten dakbeschot, de kozijnen en vitrines en de betonnen vloer. Op het schoolplein is een natuurspeeltuin gecreëerd waar kinderen spelenderwijs leren respect te hebben voor bomen en planten. Kinderen kunnen spelen met boomstammen, hutten maken van wilgentakken en zelfs een eigen moestuintje bijhouden. Het regenwater wordt opgevangen in regentonnen en door leerlingen gebruikt om de moestuintjes water te geven. Het uitgesproken ontwerp van het kindcentrum is herkenbaar aan zijn gewelfde vegetatiedak en gebogen gevel. Dit geeft de school een vriendelijk gezicht in de wijk.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov om 13:00 uurARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
OVL Awards voor innovaties openbare verlichting
11 okt om 07:00 uurWelke ideeën leveren een aantoonbare bijdrage aan de professionaliteit, effectiviteit en/of kwaliteit van het…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt om 07:30 uurTijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Amsterdam behoort tot top 20 smart cities
11 sep om 07:30 uurOp de jaarlijkse internationale ranglijst van steden op basis van hun economische, technologische en humane…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Podcast: kunstmatige intelligentie in de bouwsector
21 aug om 08:30 uurWelke rol speelt kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) in de bouw en hoe gaat AI de toekomst…
Toekomstbestendig bouwen: slim, duurzaam en betaalbaar
30 mei om 07:30 uurMartin Huiskes is architect en partner bij LKSVDD architecten. Het bureau richt zich op het maken van ‘…
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Reactie toevoegen