Nieuw stationspaviljoen voor Haarlem
Powerhouse Company werd gevraagd door NS Stations om twee paviljoens met winkelfunctie te ontwerpen onder de historische rijtuigkap. Station Haarlem is een van de oudste stations van Nederland, met een elegant ontwerp in stijl van de Art Nouveau.
Aan de voorzijde van het station bevindt zich de grote rijtuigkap, die vroeger beschutting bood aan de klassieke rijtuigen en later aan vele reizigers. Het is een ruimte die, vanwege de centrale ligging aan het dynamische plein, niet leeg kan worden gelaten maar vanwege de historische waarde ook zeker geen alomvattende gevel moet krijgen.
Het ontwerp van Powerhouse Company gaat uit van de zorgvuldige positionering van twee paviljoens onder de kap. Op deze manier blijft de oorspronkelijke ruimte onaangetast en het idee van een overkapt plein blijft in stand. De twee paviljoens borduren in de vormgeving voort op de vormtaal van het station met haar authentieke wachtkamers die gekenmerkt worden door het gebruik van natuursteen en hout.
De opvallende houten puien in het station zijn vertaald in het ontwerp voor de gevel van de paviljoens. Cruciaal contrast zit in de detaillering van het hout, messing, glas en natuursteen, die in het ontwerp volledig in één vlak in de gevel liggen. Hierdoor ontstaat een abstracte representatie van de houten structuren in het station. Het ontwerp van Powerhouse Company toont een 21ste eeuwse versie van vakmanschap in een combinatie van hout, glas en steen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?
14 mei om 11:00 uurSteden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto…
Reactie toevoegen