Mecanoo onderzoekt impact innovatieve mobiliteit A13 Rotterdam
De A13 in Rotterdam loopt dwars door de wijk Overschie. De snelweg zorgt voor veel geluidsoverlast en vervuiling in de wijk. Daarnaast zorgen verouderde woningen, onverkoopbaar vastgoed, onaangename looproutes en onvoldoende openbaar vervoer voor een gesegregeerde wijk.
Volgens Francine Houben, creatief directeur/founding partner van Mecanoo, kan de introductie van de zelfsturende auto een vliegwiel zijn voor een nieuwe relatie tussen snelweg en stad. “Het is dan wel belangrijk dat dit gecombineerd wordt met alle andere aanpassingen die er nog nodig zijn in de wijk Overschie,” aldus Houben.
Twee fasen plan
Voor de uitvoering hebben de bedrijven een tweetrapstransformatie in gedachten. In de eerste fase zal de snelweg nog intact blijven. Door het verplaatsen van de woningen direct gelegen aan de A13 en de ontwikkeling van een nieuw ‘snelwegpark’ in het hart van Overschie wordt er ruimte gemaakt voor de snelweg. De stedenbouwkundige structuur wordt op deze manier gerepareerd en voorbereid op toekomstige veranderingen.
De tweede fase begint in 2030. De verwachting is dat dat het kantelpunt is voor het gebruik van zelfrijdende voertuigen en tevens het moment waarop er budget beschikbaar is voor groot onderhoud aan de A13. De fysieke structuur van de snelweg zal ook in deze fase behouden blijven. Daarbinnen zullen wel aanpassingen verricht worden. Zo worden er rijstroken, afritstations, transferia en een fietssnelweg geïntroduceerd. De geluidschermen worden verwijderd om de visuele relatie tussen de snelweg en het omringende parklandschap te herstellen.
Lees hier meer over het onderzoeksprogramma Snelweg en stad.
![Mecanoo onderzoekt impact innovatieve mobiliteit A13 Rotterdam](/sites/default/files/styles/max_350/public/oldarticleimages/header_1697.jpg?itok=yTw1O_kt)
Onderhoud aan de A13 bij Rotterdam moet zorgen voor een nieuwe relatie tussen snelweg en stad.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Positief marktsentiment onderhoud, renovatie en ‘biobased’
20 jun om 15:30 uurBij de vakbeurzen Renovatie & Transformatie, MONUMENT en HOUTBOUW draaide het om behoud en verduurzaming…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?
14 mei om 11:00 uurSteden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto…
De vijf beste initiatieven om fietsen een boost te geven
1 mei om 07:30 uurVan lokale initiatieven om vervoersarmoede bij kinderen tegen te gaan tot een routekeuze van fietsers die niet…
Speciaal magazine over de toekomst van mobiliteit
28 mrt om 07:30 uurAls we kijken naar de toekomst van mobiliteit, zijn er mensen die denken aan drones voor personenvervoer,…
Plattegrond dorp bepaalt dimensies zakelijk complex in China
19 dec 2023In het financiële en zakendistrict Jiaozi Park in Chengdu wordt momenteel de laatste vrije kavel bebouwd met…
Jouw kans voor nieuwe koers ruimtelijke ordening
6 dec 2023Heb je de uitnodiging van Populytics ook in je mailbox ontvangen? Om mee te denken over de inrichting van…
"Een duurzame praktijk opzetten: zien, geloven, bouwen!"
26 okt 2023Architect Lex van Waarden uitte in 2021 al zijn bezorgdheid over de sterk stijgende huisvestingskosten voor…
Reactie toevoegen