International Architecture Award voor verkeersleidingspost Utrecht
Industriële en robuuste uitstraling
De verkeersleidingpost Utrecht is goed zichtbaar vanuit de trein tussen Utrecht en Amsterdam. De VL-post Utrecht is ontworpen door architectenbureau de Jong Gortemaker Algra. Het gebouw beslaat circa 4.500 m², waarvan 1000 m² voor de seinzaal. Door gebruik van staal en glas heeft de VL-post een industriële en robuuste uitstraling. In het ontwerp staan de gebruikers centraal. Het is een duurzaam gebouw met bijvoorbeeld driedubbel glas en een ‘energiedak’ met zonnepanelen en beplanting voor extra isolatie. De post is sinds 2015 in gebruik.
De VL-post was één van de 132 winnende projecten uit 43 landen en was het enige Nederlandse project op de lijst. Niet alleen gebouwen komen in aanmerking voor de prijs, ook landschapsarchitectuur en stedenbouwkundige projecten kunnen meedoen. Er waren dit jaar honderden inzendingen, de jury kreeg uiteindelijk een shortlist van 370 projecten voorgelegd. De bekendmaking van de 132 winnaars vond in juli plaats in Italië. de prijs wordt op 2 september in Istanbul uitgereikt.
De prijs wordt uitgegeven door The Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design, samen met The European Center for Architecture Art Design and Urban Studies and Metropolitan Arts Press, Ltd. De prijs bestaat sinds 2004.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?
14 mei om 11:00 uurSteden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto…
Reactie toevoegen