Infrastructuur: integraal ontwerpen met de omgeving
“Voor mij betekent Infratecture dat de infrastructuuropgave, groot en klein, integraal wordt ontworpen met de omgeving waarin het een plaats inneemt. Infrastructuur en openbare ruimte kunnen niet los van elkaar gezien worden - staan vaak zelfs op gespannen voet met elkaar - en moeten daarom in gezamenlijkheid worden gepland en uitgevoerd.
Infratecture is belangrijk omdat het gaat over onze openbare ruimte. We maken allemaal elke dag gebruik van die ruimte en van de infrastructuur die daarin is ondergebracht. Dat moeten we zorgvuldig ontwerpen; dat wil zeggen: veilig en beheersbaar, overzichtelijk en aantrekkelijk.
Het vak Infratecture heeft een eigen lectoraat in Rotterdam. Daarmee is het al een erkend vakgebied in Nederland. Van daaruit - en met het boek ‘ Infratecture’ in de hand - kan het gedachtegoed van het integrale ontwerp van infrastructuur worden verspreid; zowel via de ontwerpopleidingen stedenbouw, architectuur, en landschapsarchitectuur als via de opleidingen verkeerskunde in de rest van Nederland.
Zelf werken we aan al onze plannen met integrale teams. Alle opgaven waar Infratecture aan te pas komt, benaderen we ten minste met een architect, stedenbouwkundige en een landschapsarchitect. Daarnaast benadrukken we het belang van integraal ontwerp van infrastructuur en openbare ruimte door over het onderwerp te publiceren, zoals in het boek ‘ Stromen & Verblijven’ dat we samen met CROW hebben gemaakt.
Het kleinste onderdeel kreeg misschien wel de meeste aandacht
Het meest ‘Infratecture’ waar we aan gewerkt hebben is een fietstunnel onder de N9 vlakbij Schoorl. In opdracht van Rijkswaterstaat hebben we daar het Ambitiedocument voor een wegomlegging gemaakt, waarvan deze fietstunnel onderdeel was. Zelfs het kleinste onderdeel van de infrastructurele ingreep, maar het kreeg misschien wel de meeste aandacht. Het is een prettige, bijzondere plek geworden: overzichtelijk, sociaal veilig en ook nog eens voorzien van een prikkelend kunstwerk in de onderdoorgang."
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Reactie toevoegen