HAN FED: duurzaamste onderwijsgebouw van Nederland
Architectuur van het geluk
Het gaat Bögl om de mensen, de gebruikers van het gebouw. “Iedere leerling of student die hier binnenstapt, moet het gevoel hebben: hè, lekker. Ik wil gebouw maken die mensen gelukkig maakt. Waar ze trots op zijn. Ik noem dat ‘de architectuur van het geluk’. Menselijke aspecten zet ik daarom ook in het hart van de opgave. Studenten moeten het gevoel krijgen van ‘dit is mijn gebouw!’ – en als dat besef is geland, dan ontstaat vanzelf een soort van rentmeesterschap. Leerlingen en studenten gaan zich verantwoordelijk voelen voor hun omgeving, ze gaan het gebouw koesteren.” Bögl neemt met dat standpunt nadrukkelijk afstand van borstklopperij architectuur die vooral de architect streelt maar die voorbij gaat aan het gebruik, en die niet verder kijkt dan de datum van oplevering. “Je kunt een mooie ‘trailor’ produceren, maar mij gaat het om de hele film. Ik wil gewoon een goede film maken.”
Atrium
De twee langgerekte volumes zijn met elkaar verbonden door een atrium dat voor veel daglicht zorgt – ruimtes die aan het atrium liggen krijgen door de gevel en vanuit het atrium daglicht. Op het glazen dak van het atrium zijn PV-panelen zo georiënteerd dat ze meehelpen in het kader van zonwering. Dat atrium is volgens Bögl een cruciaal onderdeel van het gebouw: “Een plek van ontmoeting en interactie. Van hieruit kun je in één oogopslag de hele structuur van het gebouw overzien.” Boven de begane grondvloer – Bögl noemt dat deel van het gebouw ‘het studielandschap’ - zweven de twee onderwijsvleugels die met elkaar zijn verbonden door ongeveer 5 meter brede bruggen – die bruggen met houten vloeren zijn zo opgezet dat je er ook studie/werkplekken in kunt richten. Wat de flexibiliteit verhoogt, en dat is ook een van de oogmerken van Bögl: “Alles draait om een flexibele leeromgeving waarbij niet alleen de bruggen maar ook gangen worden gebruikt als studieplek.” En bij goed weer kun je ook buiten terecht – want dat is een van de kenmerken van het gebouw, binnen en buiten gaan geleidelijk in elkaar over. Er zijn geen harde grenzen, een gevolg van het vele groen in het interieur; het groene landschap van buiten dringt door in het gebouw, en dat niet alleen op de dakterrassen. “Duurzaam bouwen betekent voor ons het creëren van meer biodiversiteit dan een gebouw ‘gebruikt’. Door groene aanplant in, om en aan het gebouw (o.a. ook een groene gevel) creëren we een nieuw microklimaat en geven we planten en dieren van het terrein hun habitat weer terug.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
‘Renoveren eervoller dan nieuwbouw’
16 dec om 07:30 uurHoe ontwerp je een nieuw gebouw dat tweehonderd jaar meegaat? Gebruik je dan veel hout en weinig installaties,…
Een gezond binnenklimaat voor leerlingen Esdal College
13 dec om 07:30 uurMet de oplevering van het nieuwe Esdal College Borger is dit jaar een karakteristieke, energieneutrale en…
Inclusieve schoolgebouwen: wenselijk, maar ook praktisch en betaalbaar?
27 nov om 07:30 uurHet is een goed en loffelijk streven dat onderwijsgebouwen toegankelijk zijn voor elke deelnemer aan onze…
Ontdek de kracht van groenblauwe schoolpleinen tijdens de excursie naar basisschool De Verwondering
20 nov om 14:38 uurNa het inspirerende Duurzame Gezonde Scholen Congres nodigen we je uit voor een…
Kampioenen kleuren Duurzame & Gezonde Scholen Congres
19 nov om 16:00 uurMet een sprintende Olympisch kampioen in zijn regenboogtrui op de achtergrond kwamen vorige week de kansen voor…
Themanummer Scholenbouw: inclusief, adaptief en monumentaal
13 nov om 07:30 uurOns nieuwe themanummer Scholenbouw is uit! Met de Architect van het Jaar (De Zwarte Hond: coverstory met Bart…
Scholen als parels in de wijk
8 nov om 13:00 uurBestaat de perfecte school? Dat ligt aan een veelheid van zaken, van visie tot docent, van huisvesting tot…
Congres Scholenbouw: ‘Iedereen kan impact maken’
6 nov om 07:30 uurNog een week en het grote Duurzame & Gezonde Scholen Congres begint in Omnisport Apeldoorn. Met een…
Reactie toevoegen