Functional ambiance: ontwerpmethodiek voor stadsstraten
Bij het ontwerpen van stadsstraten gaat het niet enkel om het oplossen van een functioneel probleem, om het verwezenlijken van een technisch programma van eisen. Stadstraten gaan over stedelijkheid. Het ontwerpen van stadsstraten gaat derhalve om het ontwerpen van die stedelijkheid, zowel functioneel als qua ambiance. In Nederland is de ontwerpmethodiek ‘functional ambiance’ ontwikkeld voor stadsstraten. Op basis van een uitgebreide literatuurstudie, analyse van internationale best practises en praktijktesten in Utrecht en Rotterdam is deze methode ontwikkeld.
Opstellen uitdagende uitvraag
In eerste instantie opgezet als instrument voor integrale ontwerpteams om de ontwerpopgave te analyseren en een gezamenlijke ambitie te formuleren. De methode blijkt echter ook erg geschikt voor opdrachtgevers om een uitdagende uitvraag op te stellen. Studenten van de Hogeschool Rotterdam hebben de methode zelfs getest bij bewonersgroepen. Daardoor blijkt het ook voor bewoners een nuttig hulpmiddel om richting gemeente te formuleren wat hun wensen zijn voor verbetering van de straat.
De methode biedt geen oplossingen. Het is geen richtlijnenboek, zoals het ASVV, met overzichtelijk gerubriceerde oplossingen voor verschillende situaties. De methode is een middel om de verschillende disciplines die nodig zijn om goed doordachte straatontwerpen op te stellen met elkaar te laten samenwerken.
Door de methode is het mogelijk een balans tussen functionaliteit en ambiance te realiseren. Deze methode bundelt de sectorale kracht van stedenbouwkundigen, buitenruimte ontwerpers, civiel ingenieurs, verkeerskundigen en andere specialisten.
Meer weten? Download hieronder het volledige artikel over funtional ambiance van Marc Verheijen, gepubliceerd in Stedebouw & Architectuur.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Reactie toevoegen