Fietsparkeergarage in Amsterdam Zuidas geopend
BAM heeft de fietsparkeergarage gerealiseerd en het plein heringericht. Het ontwerp van de fietsparkeergarage is gemaakt door projectarchitect Paul van der Ree van studioSK. Door de royale entree, het vele licht en de overzichtelijke ruimte komt de fietsparkeergarage prettig over en wordt het sociale veiligheidsgevoel vergroot. Kleurrijke ‘panoramavensters’, afbeeldingen van componisten op glasvensters en een enorme lichtlijn op het plafond versterken dit gevoel. Niets wijst er op dat je je in een ondergrondse ruimte bevindt. Een dynamisch verwijssysteem naar beschikbare plaatsen is zorgvuldig in het ontwerp geïntegreerd.
Snel gebouwd met beperkte hinder
De fietsparkeergarage is in 11 maanden tijd gerealiseerd. Door een slimme aanpak is de bouwhinder beperkt gebleven. Zo is het dak van de fietsparkeergarage al snel geplaatst, waardoor het bovenliggende plein al kon worden ingericht, terwijl de werkzaamheden ondergronds vrijwel ongemerkt doorgingen. De werkzaamheden beperkten zich niet tot de realisatie van een moderne en gebruiksvriendelijke fietsparkeergarage. Ook is een ondergrondse waterberging gerealiseerd, die bij hevige regenval 750 m³ regenwater kan opvangen. Het Gustav Mahlerplein zelf is omgetoverd van een stenen vlakte in een aantrekkelijk groenrijke verblijfplek in Zuidas.
Meer ruimte voor de fiets
Vanwege het snel groeiende aantal fietsers dat station Amsterdam Zuid aandoet, wordt het aantal stallingsplaatsen de komende jaren aanzienlijk uitgebreid. Begin 2017 wordt aan de noordzijde van het station gestart met de realisatie van een derde ondergrondse fietsparkeergarage met maar liefst 3.500 plaatsen. Uiteindelijk groeit het aantal fietsparkeerplaatsen rond station Amsterdam Zuid naar 15.000. Fietsers kunnen hun fiets er 24 uur gratis bewaakt stallen.
Voorbereiding Zuidasdok
De bouw van de fietsparkeergarage maakt deel uit van de voorbereidende werkzaamheden voor het project Zuidasdok, waarbij de A10 Zuid wordt verbreed en ter hoogte van Zuidas in een tunnel komt te liggen. Ook wordt het station vervangen voor een OV terminal. Om ruimte te maken voor de tunnel moeten een aantal bovengrondse fietsparkeerplaatsen verdwijnen. Fietsparkeergarage Mahlerplein biedt een goed alternatief aan de zuidzijde van Station Amsterdam Zuid. Zuidasdok wordt gefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Amsterdam, Stadsregio Amsterdam en provincie Noord-Holland.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?
14 mei om 11:00 uurSteden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto…
Reactie toevoegen