‘Dit wordt de eeuw van de voetganger’
Volgens Arup heeft de auto een litteken achtergelaten op de stad, in de vorm van ‘buurten zonder trottoir, openbare ruimtes vol parkeerplaatsen en stedelijke snelwegen die buurten van elkaar scheiden om de voorsteden te bereiken’. Ook het aantal verkeersslachtoffers en lucht- en lawaaivervuiling is toegenomen, terwijl lichaamsbeweging is afgenomen wat bijdraagt aan ‘de obesitas-epidemie’.
"Fysieke activiteit is met 32 procent gedaald in 44 jaar tijd in de VS, in China zelfs met 45 procent in amper 18 jaar tijd,” aldus Arup. "Die daling heeft te maken met het stijgende autobezit en de keuze voor 'passieve' transportmethoden. Een povere infrastructuur voor voetgangers, gebrek aan recreatiemogelijkheden, druk verkeer en lage luchtkwaliteit zijn zowel oorzaken als gevolgen van dat fenomeen."
Geef de stad terug
Er is een focus op de voetganger nodig, is te lezen in het rapport. "We moeten fysieke activiteit opnieuw in ons alledaagse leven inbouwen door wandelen als dagelijkse vorm van transport aan te moedigen en te belonen.” De auteurs noemen talloze voordelen van wandelen op, waaronder dat uit onderzoek blijkt dat wandelzones nieuwe bewoners en toeristen aantrekken, maar ook goed zijn voor de lokale winkels en zelfs de huizenprijzen doen stijgen.
Sociaal heeft een op de voetganger gerichte stad ook voordelen, zegt Demetrio Scopelliti, hoofd van het onderzoeksteam. “De bevolking wordt ouder en gezinnen worden kleiner, waardoor er meer behoefte is aan sociale omgang om isolatie en sociale uitsluiting te vermijden.”
“En er is het feit dat jonge mensen meer aandacht hebben voor de laatste smartphone dan voor de nieuwste auto. Er bestaat een groeiende bezorgdheid om het milieu en een toenemend bewustzijn dat wandelen goed is voor de fysieke en mentale gezondheid. Al die factoren duwen ons richting een voetgangersbeleid.”
Inspiratie voor de wereld
Het rapport sluit af met veertig tips voor stedelijke overheden, op basis van de casestudies van Arup. Eén hiervan is een ‘wegdieet’: rijvaken voor auto’s omvormen tot ruimte voor fietsers, voetgangers en groen. Scopelliti hoopt dat het rapport als inspiratie kan dienen voor steden over de hele wereld.
![‘Dit wordt de eeuw van de voetganger’](/sites/default/files/styles/max_350/public/oldarticleimages/header_1644.jpg?itok=Zb9CZnJr)
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Groen-blauwe structuren in de Omgevingswet
25 jun om 08:00 uurVoor het realiseren van groen-blauwe structuren in de fysieke leefomgeving biedt de dit jaar ingevoerde…
Niet meer bouwen in de polder?
24 jun om 14:30 uurHet ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde onlangs sturingskaarten waaruit blijkt waar in de…
Gebiedsontwikkeling: ‘Gebouwen komen en gaan’
21 jun om 09:31 uurGebiedsontwikkeling in alle soorten en maten; dat is het centrale thema van de nieuwe Stedebouw &…
Drie thema’s en vijf acties bij Ruimte voor Werk in Leiden
21 jun om 09:30 uurIn ons nieuwe themanummer Gebiedsontwikkeling gaan Vince de Jong (Kickstad) en Arnoud Nierop (Leiden) in op de…
Impasse in gebiedsontwikkeling
12 jun om 07:30 uurNederland heeft de intentie om een derde van de woningen op zeventien grootschalige woninglocaties te…
Polderlab Delft koppelt theorie aan praktijk
11 jun om 07:30 uurHoe ziet de polder van de toekomst eruit? Dat wil ZUS gaan onderzoeken door theorie en praktijk te koppelen in…
Puzzelen met groen in en om de stad
10 jun om 07:30 uurHet belang van voldoende ruimte voor groen in en om de stad wordt steeds groter. Voor gemeenten is dit een…
Vlissingen richt straat in als rivier
3 jun om 07:30 uurIn Vlissingen is een straat tussen boulevard en binnenstad - de Coosje Buskenstraat - heringericht, zodat deze…
Reactie toevoegen