Dip renovatiemarkt in 2015 en 2016
Doordat de omzetten van kleine bouwbedrijven hierna waarschijnlijk licht zullen terugvallen, wordt het aantonen van vakmanschap extra belangrijk voor de vakman. ABN AMRO wijst op het belang in te spelen op de manier waarop consumenten zich oriënteren op de juiste vakman voor hun klus. Zij doen dit vooralsnog vooral op basis van een eerdere ervaring met een vakman (30 procent) of advies van bekenden (29 procent). De inzet van het internet staat op nummer 3 (27 procent).
Consument neemt genoegen met twee offertes
Opvallend is dat de consument voor het uitvoeren van een klus slechts een beperkt aantal offertes aanvraagt. 34 procent van de woningeigenaren vraagt slechts één offerte aan en een vijfde neemt genoegen met twee offertes. Slechts 5 procent vraagt meer dan drie offertes aan.
Dit maakt de kans om een klus op basis van een goede offerte binnen te halen volgens ABN AMRO groter dan veel vakmensen in de bouw denken. Zij kunnen zich hierbij onderscheiden met een scherpe en heldere offerte, door inzicht te bieden in hoe hun prijs tot stand komt en niet te lang te wachten met het afgeven van een offerte.
Ook blijkt dat 55 procent van de offertes direct bij de vakman wordt opgevraagd. Door snel in contact te treden met woningeigenaren kan de vakman een eerste indruk achterlaten. Klanten die eenmaal een kleine aannemer hebben ingeschakeld bij een verbouwing, zijn bijzonder tevreden. Dat blijkt uit onderzoek van Team Vier, in opdracht van Bouwend Nederland. Het kleine bouwbedrijf krijgt van de klant gemiddeld een 8,5 als rapportcijfer.
Kwaliteit is belangrijkste selectiecriterium
De gedachte dat de meeste consumenten hun klus zo goedkoop mogelijk laten uitvoeren, berust volgens ABN AMRO op een misverstand. Zo zijn kwaliteit (33 procent), prijs (31 procent) en deskundigheid (29 procent) de drie belangrijkste aspecten om voor een vakman te kiezen.
“Doordat de bouwsector tot voor kort een sterke focus had op een zo laag mogelijke prijs, verdween een criterium als kwaliteit naar de achtergrond. Kwaliteit is echter het belangrijkste selectiecriterium en dat betekent dat je zichtbaar moet maken wat je te bieden hebt. Verkoop een klus als een project, niet als een product. Speel in op de wensen van de consument en kom je afspraken na”, zegt Sjoerd Zeijlemaker, Sector Analist Bouw van ABN AMRO.
Een goede online presentatie kan het verschil maken
“Ook een goede online presentatie kan het verschil maken. Dit begint bij een eigen website waarop je laat zien dat je kwaliteit levert, deskundig en betrouwbaar bent. Ook is het belangrijk om tevreden klanten voor je te laten spreken. Bijvoorbeeld door na afronding van de klus een review te schrijven en deze online te plaatsen. Hoewel internet als oriëntatiebron nog in de kinderschoenen staat, biedt dit veel kansen voor de vakman om zich op een goede manier aan de consument te presenteren.”
Het volledige rapport is hier te downloaden.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
OVL Awards voor innovaties openbare verlichting
11 okt om 07:00 uurWelke ideeën leveren een aantoonbare bijdrage aan de professionaliteit, effectiviteit en/of kwaliteit van het…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt om 07:30 uurTijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Amsterdam behoort tot top 20 smart cities
11 sep om 07:30 uurOp de jaarlijkse internationale ranglijst van steden op basis van hun economische, technologische en humane…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Podcast: kunstmatige intelligentie in de bouwsector
21 aug om 08:30 uurWelke rol speelt kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) in de bouw en hoe gaat AI de toekomst…
Toekomstbestendig bouwen: slim, duurzaam en betaalbaar
30 mei om 07:30 uurMartin Huiskes is architect en partner bij LKSVDD architecten. Het bureau richt zich op het maken van ‘…
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Blue zones bieden een wenkend perspectief
3 apr om 07:30 uurBlue zones zijn plekken in de wereld waar mensen relatief lang en gelukkig leven. “Blue zones bestaan overal,…
Reactie toevoegen