Constructieve uitbreiding P+R Kralingse Zoom
De P+R garage te Kralingse Zoom is de dichtstbijzijnde P+R garage tot het centrum van Rotterdam met een capaciteit van 1046 plekken in de garage en 690 op het maaiveld. Vanaf de Kralingse Zoom bevindt men zich in slechts 8 metrominuten in het centrum van de stad. Daarnaast ligt de P+R garage direct aan de snelweg en wordt de garage bereikt via de speciaal hiervoor aangelegde doelgroepenstrook. Wanneer de behoefte aan P+R plekken toeneemt en de P+R visie van de gemeente Rotterdam uitgevoerd wordt zal de P+R Kralingse Zoom één van de eerste garages zijn die uitbreiding behoeft.
Een alternatieve lichte constructie
In dit onderzoek is gekeken of de huidige constructie ook uitgebreid kan worden naar 2200 plekken zonder dat er extra grond gebruikt wordt. Om dit te realiseren is er gezocht naar een alternatieve lichte constructie die bestaat uit een stalen hoofddraagconstructie in combinatie met composietvloeren.
De P+R Kralingse Zoom bestaat uit twee delen
De P+R Kralingse Zoom bestaat uit twee delen, een deel in prefab beton en een deel in staal, de vloeren in beide delen bestaan uit kanaalplaat. Er is destijds voor deze tweedeling gekozen in verband met de uitvoering. De garage loopt boven de metrolijn en het station Kralingse Zoom. Om de metro zo kort mogelijk te hinderen is de constructie boven de metro uitgevoerd in een prefab stalen constructie die binnen drie weken is geplaatst.
Een optopping van drie verdiepingen
Bij uitbreiding bovenop de bestaande garage dient rekening gehouden te worden met de restcapaciteit van de garage. Deze restcapaciteit is bepaald aan de hand van de restcapaciteit uit de fundering en de restcapaciteit van een tweede fase die ook door Ballast Nedam al is ontworpen. Ballast Nedam gebruikt voor de uitbreiding een optopping van drie verdiepingen, verlengd de garage en bouwt twee lagen parkeren op het huidige maaiveld.
De restcapaciteit
Uit de berekening van de restcapaciteit blijkt dat de minimale restcapaciteit van een kolom 1123kN aan normaalkracht bedraagt. Naast de normaalkracht is ook de restcapaciteit van de stabiliteit van belang. Voor de diagonalen is deze berekend, voor de stabiliteitskolommen is bepaald hoeveel deze maximaal op kunnen nemen. De nieuwe krachten die in deze kolommen ontstaan zijn afhankelijk van de normaalkracht en de windbelasting op het gebouw en worden getoetst wanneer de garage wordt uitgebreid.
Onderzoek naar verschillende bouwsystemen
Voor de uitbreiding van de garage, is onderzoek gedaan naar verschillende bouwsystemen die worden gebruikt voor de bouw van parkeergarages. Om zoveel mogelijke verdiepingen op te kunnen bouwen is gekozen voor een lichtgewicht systeem dat bestaat uit een stalen skelet met kanaalplaatvloeren of met composiet vloeren.
Voor de uitbreiding is het trappenhuis midden in de garage maatgevend
Wanneer de garage wordt uitgebreid met een stalen skelet in combinatie met composietvloeren is het mogelijk de garage uit te breiden met vijf verdiepingen zonder dat er aanpassingen gedaan hoeven te worden aan de bestaande constructie. Voor de uitbreiding geldt dat het trappenhuis midden in de garage maatgevend is. Bij dit trappenhuis ontstaat trek op de fundering wanneer de garage minimaal wordt belast en er maximale windbelasting optreed.
Onder het trappenhuis extra trekpalen
Wanneer onder dit trappenhuis extra trekpalen worden gerealiseerd kan de ontstane trek onder dit trappenhuis worden opgenomen, waardoor het mogelijk is om zeven extra verdiepingen op de bestaande garage te bouwen. Met zeven extra verdiepingen kunnen er in totaal 2275 parkeerplekken gerealiseerd worden. Op deze manier wordt de visie van de gemeente bereikt en hoeft de parkeergarage alleen in verticale richting uitgebreid te worden.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
‘Renoveren eervoller dan nieuwbouw’
16 dec om 07:30 uurHoe ontwerp je een nieuw gebouw dat tweehonderd jaar meegaat? Gebruik je dan veel hout en weinig installaties,…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Verduurzamen monumentale schoolgebouwen vergt lange adem, maar het kan wel
28 okt om 07:30 uurSchoolbesturen willen hun vastgoed graag verduurzamen. Maar hoe doe je dat als vastgoedprofessional bij een…
Transformatie: van fabrieksterrein tot cohousinggemeenschap
23 okt om 07:00 uurDe Belgische stad Gent pioniert op het gebied van collectief wonen. Ook kent de stad innovatieve…
3 eeuwen samen in 1 gerenoveerd, monumentaal schoolgebouw
16 okt om 07:30 uurBij Brique Architecten worden vaak en graag maatschappelijke opgaven uitgediept en uitgewerkt. Daaronder…
Ontdek spelenderwijs de voordelen van optoppen
7 okt om 07:30 uurOptoppen is het lievelingetje van veel instanties en organisaties, maar dan zijn daar nog de omwonenden. En hun…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Circulair icoon wint Active House Award
9 sep om 07:30 uurDe transformatie van een voormalig militair opleidingsgebouw tot een circulaire hub met nieuwbouwwoningen heeft…
Reactie toevoegen