Bijzondere deurconstructie in Markthal Rotterdam
De 40 meter hoge markthal met 11 verdiepingen geeft ruimte aan 96 versunits. In de onderste twee lagen bevinden zich 20 winkel- en horeca-panden. Op de koppen van de hal komen terrassen. Vanaf de 2e t/m 11e verdieping komen 228 appartementen met een oppervlakte van 75m2 tot 200m2. Onder de Markthal komt een parkeergarage met 1.200 parkeerplaatsen.
Statement in Rotterdamse Architectuur
De vorm, het kunstwerk aan de binnenzijde en de hoogte maken de Markthal tot een bijzonder schouwspel. Het gebouw is een nieuw statement in de stedelijke structuur van Rotterdam, die nu al gekenmerkt wordt door een grote diversiteit aan iconen uit de wederopbouw- en stadsvernieuwingsperiode gecombineerd met recente gebouwen van hedendaagse architectuur. De combinatie van architectuurstijlen vormt een uitstekende omgeving voor de spectaculaire vormgeving van de Markthal.
Draaideuren
Koninklijke Boon Edam heeft de Markthal voorzien van 4 Duotour draaideuren met geïntegreerde automatische schuifdeuren. Dit imposante gebouw heeft aan de voor- en achterkant een kabelnetgevel die je moet zien als een enorm bewegend zeil van een schip. Om de kabelnetgevel op de draaideuren aan te kunnen sluiten, werd rondom een portaal geplaatst. De kabelnetgevel kan zowel circa 700 mm naar binnen als naar buiten 'buigen' en daarom zijn de portalen scharnierend. Een vaste verbinding tussen de deur en het portaal was dus niet mogelijk. Na veel brainstormen en calculeren is Boon Edam uiteindelijk tot de juiste aansluiting gekomen die de beweging van de gevel naar de draaideuren 'neutraliseert'. Dit is gerealiseerd door middel van flexibele 'slabben' tussen de deur en de gevel, ofwel een speciaal voor dit project bedachte slabcontructie. Denk hierbij aan een dubbele bus of tram met zo'n mooie harmonica in het midden.
Verder plaatste Boon Edam ook 2 Circleslide gebogen automatische schuifdeursluizen met twee sets gebogen schuifdeuren. Deze deuren kunnen bij calamiteiten als vluchtweg worden gebruikt.
![Bijzondere deurconstructie in Markthal Rotterdam](/sites/default/files/styles/max_350/public/oldarticleimages/header_573.jpg?itok=g2sZIqA_)
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Groen-blauwe structuren in de Omgevingswet
25 jun om 08:00 uurVoor het realiseren van groen-blauwe structuren in de fysieke leefomgeving biedt de dit jaar ingevoerde…
Niet meer bouwen in de polder?
24 jun om 14:30 uurHet ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde onlangs sturingskaarten waaruit blijkt waar in de…
Gebiedsontwikkeling: ‘Gebouwen komen en gaan’
21 jun om 09:31 uurGebiedsontwikkeling in alle soorten en maten; dat is het centrale thema van de nieuwe Stedebouw &…
Drie thema’s en vijf acties bij Ruimte voor Werk in Leiden
21 jun om 09:30 uurIn ons nieuwe themanummer Gebiedsontwikkeling gaan Vince de Jong (Kickstad) en Arnoud Nierop (Leiden) in op de…
Impasse in gebiedsontwikkeling
12 jun om 07:30 uurNederland heeft de intentie om een derde van de woningen op zeventien grootschalige woninglocaties te…
Polderlab Delft koppelt theorie aan praktijk
11 jun om 07:30 uurHoe ziet de polder van de toekomst eruit? Dat wil ZUS gaan onderzoeken door theorie en praktijk te koppelen in…
Puzzelen met groen in en om de stad
10 jun om 07:30 uurHet belang van voldoende ruimte voor groen in en om de stad wordt steeds groter. Voor gemeenten is dit een…
Vlissingen richt straat in als rivier
3 jun om 07:30 uurIn Vlissingen is een straat tussen boulevard en binnenstad - de Coosje Buskenstraat - heringericht, zodat deze…
Reactie toevoegen