Automobilist kampt met te krappe parkeergarages
Automobilisten ergeren zich, voelen zich ongemakkelijk of zelfs onveilig door de vele hindernissen in garages: te krappe parkeervakken, te smalle rijbanen, te krappe bochten, te steile hellingen, smalle toegangen of moeilijk bereikbare bediening van slagbomen of garagedeuren. Deze ontwerpfouten komen niet alleen voor bij oude parkeergarages, maar ook bij nieuwe parkeergarages. Hoe kan dit? Oorzaak is dat ontwerpers van parkeergarages zich vooral door de omgeving en verdere bebouwing laten leiden en niet door de parkeerplaatsen zelf. Vaak worden delen van al bestaande parkeergarages in ontwerpen van nieuwe parkeergarages gekopieerd, onder het mom ‘daar werkt het ook’.
Wettelijke eisen kwaliteit parkeerplek
Volgens Wim van der Heide, senior adviseur Parkeervoorzieningen bij Grontmij, moet dit anders. “Er zijn nu geen wettelijke eisen voor de kwaliteit van een parkeerplek en dat moet en kan ook veranderen. Helemaal omdat voldoende up-to-date kennis en informatie (richtlijn NEN 2443) beschikbaar is om wèl gebruiksvriendelijke parkeergarages en -terreinen te maken. Maak deze richtlijn daarom wettelijk verplicht.” Van der Heide ziet ook voor makelaars een extra taak. “Nu komt het regelmatig voor dat je een appartement met parkeerplaats koopt maar door een ontwerpfout de auto niet kunt parkeren op je eigen parkeerplek. Het zou op korte termijn al kunnen helpen als een makelaar meer aandacht geeft aan de kwaliteit van een parkeerplaats of –garage bij de verkoop of verhuur van huizen, kantoren en winkelpanden. Een miskoop is hiermee gemakkelijk te voorkomen.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?
14 mei om 11:00 uurSteden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto…
Reactie toevoegen