4 BREEAM sterren voor Schiphol Trade Park
Schiphol Trade Park heeft de ambitie uitgesproken om het meest innovatieve en duurzame logistieke bedrijventerrein van Europa te worden en daarmee de internationale concurrentiepositie van luchthaven Schiphol en de Metropoolregio Amsterdam (MRA) te versterken. Om deze duurzaamheidsambitie te concretiseren, is begin 2013 gestart met een BREEAM-NL Gebiedsontwikkeling certificeringstraject voor de planvormingsfase. Voor het terrein zijn 27 duurzaamheidsambities gedefinieerd, waarmee duurzaamheid verweven wordt in het gehele concept: van proces tot uitvoering en van inrichting tot management. Bovenop de beloning voor deze integrale benadering zijn er door de Dutch Green Building Council extra punten toegekend voor het innovatieve agrarische beheer van de toekomstige openbare ruimte. Hierbij wordt het openbaar groen ingezet voor productie van voedsel en grondstoffen voor de BioBased Economie.
Schiphol Trade Park is het vierde gebied in Nederland dat een certificaat toegekend heeft gekregen. Voor bedrijven die zich willen vestigen op Schiphol Trade Park betekent dit dat hiermee de duurzame omgevingsfactoren gewaarborgd zijn. Hiermee laat Schiphol Trade Park ook zien dat duurzaamheid loont en geen kostenpost is. De certificering en benoemde maatregelen zijn voor nieuwe vestigers daarom een goede basis voor het verkrijgen van een BREEAM-NL Nieuwbouw certificering voor hun gebouw.
Schiphol Trade Park
Schiphol Trade Park is een nieuw bedrijventerrein voor bedrijven die zich richten op (inter)nationale handel en innovatieve logistieke oplossingen. Deze locatie ligt strategisch direct naast Schiphol aan de A4 met een eigen op- en afrit, aan de zuidrand van de Metropoolregio Amsterdam en met de regio’s Haaglanden en Leiden binnen handbereik. Multimodale bereikbaarheid en een duurzaam innovatief vestigingsmilieu maken deze locatie geschikt voor vernieuwende bedrijven op het vlak van hoogwaardige logistiek en (internationale) handel.
Schiphol Trade Park is 350 hectare groot en bevat vijf deelgebieden: ‘Logistics Zone’, voor vernieuwende logistiek; ‘Trade Boulevard’, voor aan de logistiek gekoppelde handelsfuncties; de ‘Campus’; de zichtlocatie ‘A4 Skyline’ en het centrale innovatiegebied ‘The Valley’.
Schiphol Trade Park is een ontwikkeling van regionale gebiedsontwikkelaar SADC, Schiphol Real Estate en de gemeente Haarlemmermeer. Samen ontwikkelen zij deze locatie vraaggericht. Direct gekoppeld aan de komst van de eerste klanten wordt gestart met de uitvoeringsactiviteiten. De gesprekken met de eerste potentiële klanten zijn in volle gang.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov om 13:00 uurARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
OVL Awards voor innovaties openbare verlichting
11 okt om 07:00 uurWelke ideeën leveren een aantoonbare bijdrage aan de professionaliteit, effectiviteit en/of kwaliteit van het…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt om 07:30 uurTijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Amsterdam behoort tot top 20 smart cities
11 sep om 07:30 uurOp de jaarlijkse internationale ranglijst van steden op basis van hun economische, technologische en humane…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Podcast: kunstmatige intelligentie in de bouwsector
21 aug om 08:30 uurWelke rol speelt kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) in de bouw en hoe gaat AI de toekomst…
Toekomstbestendig bouwen: slim, duurzaam en betaalbaar
30 mei om 07:30 uurMartin Huiskes is architect en partner bij LKSVDD architecten. Het bureau richt zich op het maken van ‘…
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Reactie toevoegen