Van lokale initiatieven om vervoersarmoede bij kinderen tegen te gaan tot een routekeuze van fietsers die niet altijd afhangt van de snelste route. De nieuwste ideeën om het fietsen in Nederland te stimuleren, ontdek je tussen deze vijf nominaties voor de Tour de Force Initiatiefprijs 2024.
De vijf beste initiatieven om fietsen een boost te geven
De Tour de Force Initiatiefprijs is bedoeld voor organisaties die samenwerken en goede initiatieven bedenken om het fietsen in Nederland een boost te geven. De prijs stimuleert de daadwerkelijke uitvoering van diverse fietsinitiatieven. Tot en met 12 april jl. konden organisaties hun inzending naar het Nationaal Fietscongres opsturen. En inmiddels zijn de genomineerden bekend.
Uit alle inzendingen van 2024 heeft de vakjury een top 5 gekozen. Programmamanager Ronald de Haas is een van de drie juryleden die de inzendingen beoordeelt. Hij is blij met de kwaliteit van de inzendingen dit jaar. Meer over het beoordelingsproces lees je in dit interview.
Dit zijn de vijf genomineerden van Tour de Force Initiatiefprijs 2024, in willekeurige volgorde:
Provincie Groningen - Kinderfietsroutes: avontuurlijk fietsplezier voor het hele gezin
Kinderfietsroutes zijn routes van maximaal 15 kilometer, bedoeld voor kinderen én hun ouders. Tijdens de fietstocht beleven kinderen een spannend avontuur en voeren opdrachten uit. Met de fietsroutes wil de provincie kinderen met plezier op de fiets krijgen en op de fiets houden. Door aan het fietsen een spelelement toe te voegen, wordt fietsen een aantrekkelijke activiteit voor kinderen en laten ze ouders/begeleiders kennismaken met het fietsknooppuntennetwerk.
Als het initiatief de Tour de Force Initiatiefprijs wint, wil de provincie graag doorontwikkelen en over alle routes die er nu liggen een themaroute leggen, zodat je bijvoorbeeld in de herfstvakantie of meivakantie een nieuwe route kunt fietsen.
SportUtrecht - Veilig leren fietsen in het verkeer voor leerlingen van het speciaal onderwijs
SportUtrecht vergroot fietsvaardigheid en mobiliteit van ieder kind met hun innovatieve methode voor veilig fietsen in het speciaal onderwijs. Met de lesmethode ‘Veilig Fietsen in het Verkeer’ wil SportUtrecht de leerlingen in het speciaal onderwijs vrij, vol vertrouwen en veilig laten deelnemen aan het (fiets)verkeer. En dat met het oog op deelname aan het praktisch verkeersexamen. Het veilig leren fietsen in het verkeer biedt leerlingen op het speciaal onderwijs de kans om zelfstandig naar school, sport of vrienden en recreatief te fietsen. Juist voor deze doelgroep is dat belangrijk, aangezien er landelijk nog weinig voor hen wordt gedaan.
Mocht dit initiatief de Tour de Force Initiatiefprijs winnen, dan wordt de prijs ingezet voor het ontwikkelen van lessen in samenwerking met partners, de Gemeente Utrecht en speciaal onderwijs scholen. De prijs is ook bedoeld voor het testen van de methode op het speciaal basisonderwijs en voor professionalisering van docenten, waarbij er geïnvesteerd wordt in trainingen voor de Fietsmeesters van SportUtrecht, zodat zij met de juiste tools de trainingen kunnen geven.
Stichting Sportevenementen Nederland - Oncomid Fietstour
Via de Oncomid Fietstour en het bijbehorende congres wordt er een nieuwe doelgroep bereikt: kankerpatiënten. De Oncomid Fietstour is een tour van 25 en 40 kilometer voor artsen en zorgverleners die zich bezighouden met zorgverlening aan kankerpatiënten, met als doel hen erop te wijzen hoe belangrijk fietsen is ter voorkoming van kanker en herstel als je kanker hebt. Stichting Sportevenementen Nederland vraagt hiervoor aandacht, omdat dit maatschappelijk van grote waarde is. De organisatie wil betere voorlichting door medische zorgverleners aan kankerpatiënten en zorgen dat fietsen als medicijn standaard wordt voorgeschreven.
Met de Tour de Force Initiatiefprijs wil de stichting de organisatie van de fietstocht en het symposium bekostigen.
Vervoerregio Amsterdam - Kinderfietsenplan Amstelveen
De gemeente Amstelveen, de ANWB, Ons Tweede Thuis en de Vervoerregio Amsterdam stimuleren lokale initiatieven om vervoersarmoede bij kinderen in Amstelveen tegen te gaan. Het doel is om 700 kinderen die leven rondom het sociaal minimum aan een fiets te helpen. Door de mogelijkheid om te fietsen, wordt het makkelijker om naar school te kunnen of mee te doen aan sociale of sportactiviteiten. Hiermee creëer je gelijke kansen. Hoe eerder kinderen leren fietsen, hoe beter dit is voor de doelstellingen op het gebied van verkeersveiligheid. De betrokken partijen hopen dat kinderen ook in de toekomst voor dit gezonde en milieuvriendelijke alternatief kiezen.
De Tour de Force Initiatiefprijs zal worden ingezet ten behoeve van Ons Tweede Thuis, zodat alle kinderen uiteindelijk een fiets kunnen gebruiken.
Ideate - Veilig gevoel op de fiets - ook in het donker
In het Nationaal Toekomstbeeld Fiets wordt de ambitie uitgesproken om in 2027 het aantal fietskilometers met 20% te laten toenemen. Dan is het belangrijk dat mensen wíllen fietsen. Deze motivatie stimuleer je onder andere door aantrekkelijke en veilige fietsroutes in te richten. Opvallend is namelijk dat de routekeuze van fietsers niet altijd afhangt van de snelste route. Een fietser kiest regelmatig voor een prettige, veilige of aantrekkelijke route. Fietsstimulering gaat dus ook over het verbeteren van de fietsbeleving. Hoe zorgen we ervoor dat fietsers zich prettig en veilig voelen op fietsroutes, ook in het donker? In dit vraagstuk spelen zowel de inrichting van de ruimtelijke omgeving, als cultuur en individuele perceptie een rol. Dit vraagt om een integrale aanpak, die de Fietsersbond, Ideate en Mobycon samen aanbieden.
Als dit initiatief de Tour de Force Initiatiefprijs wint, wordt de prijs ingezet om het effect te meten en de aanpak te verbeteren.
Bron: Mobiliteitsplatform
Foto: Shutterstock
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
‘Wettelijke verplichting tot vergroening noodzakelijk’
17 dec om 07:30 uurDoor de voortgaande verstening van Nederlandse steden roept Natuur & Milieu het kabinet op om een…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Bodem, water én natuur sturend
18 nov om 07:30 uurAls adviseur biodiversiteit en natuurinclusief ontwerp bij Sweco adviseert Gijs Meijer dagelijks over…
'Eerst lokale cultuur, identiteit en historie snappen'
15 nov om 07:30 uurAls stedenbouwkundige Tom van Tuijn start met een gebiedsontwikkeling, laat hij een ecoloog de wijk ingaan om…
Van Vinex naar NOVEX
12 nov om 07:30 uurWelke ervaringen met de Vinex-wijken kunnen helpen voor de ontwikkeling van de nieuwe NOVEX-gebieden? Het…
Dordrecht: vergroenen voor leefbaarheid en tegen hittestress
5 nov om 07:30 uurDe gemeente Dordrecht gaat fors investeren in het vergroenen van het centrum. Naast hittestress speelt ook…
Bomen basis van klimaatadaptieve en energievriendelijke stad
31 okt om 07:30 uurVolgens Joris Voeten vormen bomen de basis voor een natuurinclusief, klimaatadaptief en energievriendelijk…
Transformatie: van fabrieksterrein tot cohousinggemeenschap
23 okt om 07:00 uurDe Belgische stad Gent pioniert op het gebied van collectief wonen. Ook kent de stad innovatieve…