Verhagen wil meer infra-ambitie zien
Verhagen opende met deze scherpe analyse de speciale bouwkeet die hij heeft neergezet op de stoep van de Tweede Kamer. Doel van de bouwkeet op het Plein in Den Haag is om bouw- en infraondernemers en politici direct met elkaar in contact te brengen. In elf verschillende bijeenkomsten brengt Bouwend Nederland bij ministers en Kamerleden dringende onderwerpen onder de aandacht. De opening stond in het teken van de ontbrekende investeringen in infrastructuur.
Verhagen: "Op de infrabegroting voor 2015 en in de planning tot 2028 zie ik te weinig nieuws. Wachten we af? We onderhouden de boel zodat het nog nét kan. Dus economisch herstel betekent dan groeiende files, terwijl ook het spoor overvol raakt en de wachttijden bij sluizen weer stijgen. En ondertussen stijgt de waterspiegel, door klimaatverandering."
Te weinig middelen uitgetrokken
"Met de bestaande middelen wordt door Rijkswaterstaat het maximale gedaan, dat wel. Het grotere probleem is echter dat er te weinig middelen worden uitgetrokken. Dat is in de ogen van het kabinet goedkoper dan strategisch investeren. We zetten onze toekomst op het spel. Want we maken strategische investeringen afhankelijk van de voorzichtige begroting anno nu. En dat doen we elk jaar weer."
Veilige toekomst
Oplossingen zijn er ook, zegt Verhagen: "Het gaat om investeringen. Het gaat om vele miljarden. Hoe garandeert de politiek dat die er komen en in een speciale ‘spaarpot' gaan? Wettelijke normen helpen, ‘harde' politieke afspraken of fondsvorming ook. Maar waterdichte garanties zijn het niet. Het voormalige FES en het huidige Infrastructuurfonds waren pogingen om genoeg te reserveren voor infrastructuur – tot de crisis uitbrak. Dus moet er allereerst iets op een dieper niveau gebeuren. Politici moeten ervan overtuigd zijn dat de veiligheid en toekomst van volgende generaties Nederlanders uiteindelijk belangrijker zijn dan de problemen van vandaag."
"Nederland is nog lang niet af! Ook in 2040 willen we een economisch vitale delta zijn. Ook dan moet het geld voor zorg, onderwijs en veel meer goeds eerst verdiend moeten worden. Dat gebeurt ook dan met export, met economische activiteit en met een goede internationale concurrentiepositie. En goed beschermd tegen het water. Stijgend water houden we niet tegen met bezuinigingen. Droge voeten houden heeft continue aandacht en onderhoud nodig."
"Kortom, er moet een lange-termijn politiek commitment zijn. En meer ambitie. Als aan het infra-front niets gebeurt, vernietigen we banen en onze toekomst. Er is nog heel veel te doen. En daarvoor zijn belangrijke politieke beslissingen nodig. Dat is de reden dat we hier op de stoep van de Tweede Kamer staan."
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
OVL Awards voor innovaties openbare verlichting
11 okt om 07:00 uurWelke ideeën leveren een aantoonbare bijdrage aan de professionaliteit, effectiviteit en/of kwaliteit van het…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt om 07:30 uurTijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Amsterdam behoort tot top 20 smart cities
11 sep om 07:30 uurOp de jaarlijkse internationale ranglijst van steden op basis van hun economische, technologische en humane…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Podcast: kunstmatige intelligentie in de bouwsector
21 aug om 08:30 uurWelke rol speelt kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) in de bouw en hoe gaat AI de toekomst…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
Reactie toevoegen