Voor de aanbesteding werden 5 partijen geselecteerd. Het winnende ontwerp van Team A creëert een markante en uitnodigende entree die het station zowel verbindt met de stad als met de regio.
De opdracht
Opdrachtgevers NS, ProRail en de gemeente Assen wilden een uitnodigend, herkenbaar en toegankelijk station. Samen zochten zij in de prijsvraag naar een optimaal OV-knooppunt, dat zowel stedenbouwkundig als architectonisch aansluit op de stad. Voor het realiseren van deze kernkwaliteiten werd gevraagd naar een integrale benadering met als uitkomst een duurzaam en flexibel station.
Volgens de jury is het plan “een overtuigende en spannende vertaling van de opgave voor de vernieuwing van het stationsgebied. Het ontwerp creëert een helder en efficiënt verkeersknooppunt. Het markante gebouw geeft het gebied een nieuwe identiteit. Het zorgt ervoor dat het prettig is om in het stationsgebied te zijn. Met dit ontwerp zal de ambitie om een warme, gastvrije en eigentijdse entree naar de stad te maken, realiteit kunnen worden”.
Ontwerp
Het uitgangspunt voor het ontwerp van Team A bestaat uit een logische plaatsing van de programmatische onderdelen waarbij een uitnodigend en goed functionerend OV-knooppunt ontstaat. Er is gekozen voor een ontwerp met drie horizontale lagen; een ondergrondse fietsenstalling, een genereuze stationshal die aansluit op de stad en een karakteristieke stationskap.
Door de fietsenstalling ondergronds te plaatsenkan alles op straatniveau een verbinding aangaan met de stad. Het station biedt daarmee een warm welkom in de stad en een uitnodigend gebaar voor de reizigers. De fietsenstalling biedt plaats aan 2600 fietsen en kan in de toekomst worden uitgebreid. Bovenop op de fietsenstalling aan de noordzijde zijn groene terrassen ontworpen. Hierdoor sluit de fietstunnel in Vredeveld naadloos aan op zijn omgeving. In het nieuwe station wordt het middenperron verbreed. Dit perron zal worden bereikt via een nieuwe perrontunnel.
Context
Het nieuwe Station Assen speelt een sleutelrol in een stedenbouwkundig plan dat nieuwe verbindingen legt in de stad. In het stationsgebied voorziet het ontwerp voor de FlorijnAs een verdiepte autotunnel waardoor voetgangers vanaf het station autovrij de stad in kunnen lopen. De 'rode loper' van Assen verbindt het centrum met het oosten van de stad.
“Het ontwerp van een alzijdig station accentueert de samensmelting van twee stadsdelen,” aldus Jeroen de Willigen, architect bij
De Zwarte Hond. Aan de oost- en westzijde wordt een entree naar de sporen gerealiseerd.
Het station wordt overdekt door een driehoekige stationskap die de perrons van de treinen, de haltes van de bussen en het commerciële programma met elkaar verbindt. Het ontwerp van de karakteristieke kap brengt daglicht in de stationshal en op de perrons. In het ontwerp van Team A worden de bestaande perronkappen deels hergebruikt en geïntegreerd onder de nieuwe stationskap. Door de lichte glooiing van de houten kap wordt het groene dak zichtbaar. ook van bovenaf zichtbaar waardoor de groene rand zichtbaar wordt. Architect Nanne de Ru: “De combinatie van een stedelijk gebaar en het gebruik van groen en natuurlijke materialen zorgt voor een gebouw dat uniek is en aansluit op de kwaliteiten van de stad Assen”.
Een nieuw stationsgebied
Concreet bestaat de vernieuwing van het stationsgebied in Assen uit de bouw van een nieuw stationsgebouw met fietsenstalling, de bouw van een nieuwe perrontunnel, de vernieuwing van de Vredeveldsetunnel, de inrichting van een nieuw busstation, de aanleg van een autotunnel ten behoeve van het scheiden van verkeersstromen, de inrichting van een nieuw stationsgebied en de herinrichting van de openbare ruimte. De autotunnel wordt gebouwd in 2016, het station in 2017 en het stationsplein wordt opnieuw ingericht in 2018. In 2019 zal de herinrichting van het gehele stationsgebied voltooid zijn.
Projectgegevens
Reactie toevoegen