OpenIJ gaat nieuwe zeesluis IJmuiden bouwen
Na definitieve gunning wordt het consortium verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden van de nieuwe zeesluis gedurende 26 jaar.
De nieuwe zeesluis wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. De sluis moet de bereikbaarheid van de haven Amsterdam verbeteren en de economie in de regio stimuleren door getij-onafhankelijke ruimte te bieden aan zeeschepen.
Onderscheid machine en landschap
Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur legde met het ambitiedocument ‘Zeesluis IJmond’ in 2013 de basis voor de landschappelijke inpassing van de nieuwe zeesluis. Hierbij staat het onderscheid tussen ‘machine’ en ‘landschap’ centraal. De machine verwijst naar de nieuwe zeesluis en de al bestaande sluizen. Het landschap heeft betrekking op de omgeving.
De nieuwe zeetoegang maakt deel uit van het Sluizenprogramma van Rijkswaterstaat. De bouw start begin 2016 en de zeesluis moet eind 2019 beschikbaar zijn voor de scheepvaart.
![OpenIJ gaat nieuwe zeesluis IJmuiden bouwen](/sites/default/files/styles/max_350/public/oldarticleimages/header_1058.jpg?itok=rRKX1q87)
Fotomontage landschappelijke inpassing Zeesluis IJmond. Door: Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Toekomstbestendig bouwen: slim, duurzaam en betaalbaar
30 mei om 07:30 uurMartin Huiskes is architect en partner bij LKSVDD architecten. Het bureau richt zich op het maken van ‘…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?
14 mei om 11:00 uurSteden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto…
De vijf beste initiatieven om fietsen een boost te geven
1 mei om 07:30 uurVan lokale initiatieven om vervoersarmoede bij kinderen tegen te gaan tot een routekeuze van fietsers die niet…
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Blue zones bieden een wenkend perspectief
3 apr om 07:30 uurBlue zones zijn plekken in de wereld waar mensen relatief lang en gelukkig leven. “Blue zones bestaan overal,…
Speciaal magazine over de toekomst van mobiliteit
28 mrt om 07:30 uurAls we kijken naar de toekomst van mobiliteit, zijn er mensen die denken aan drones voor personenvervoer,…
Symposium over de kansen voor waterrijk bouwen
29 feb om 07:30 uurTijdens het symposium Building the Future, op maandag 18 maart in Zwolle, wordt ingegaan op stedenbouwkundige…
Reactie toevoegen