Infratecture geeft openbare ruimte kwaliteitsimpuls
Stefan Bendiks: “Infratecture? Ik zou zeggen ‘it’s all in the name’. En toch zijn dit soort begrippen niet evident. Als directeur van een bureau met de naam ‘Artgineering’ weet ik er alles van. Infratecture gaat volgens mij om het samenbrengen van verkeerskundige én ruimtelijke aspecten bij het ontwerpen van verkeersruimte. Dit als tegenmodel van een sectorale scheiding.”
De kwaliteit van de openbare ruimte
Stefan Bendiks: “Infratecture is belangrijk omdat het over de kwaliteit van de openbare ruimte gaat. In een tijdperk van toenemende privatisering en archipelisering van ruimte zijn verkeersruimtes misschien het laatste bastion v de kwaliteit van de openbare ruimte an het openbaar domein. Wegen en straten worden immers per definitie publiek of collectief gebruikt. Status en ontwerp van deze ruimte mogen daarom niet alleen worden bepaald vanuit (verkeers)technische aspecten.”
Integraal ontwerpen van infrastructuur én openbare ruimte t
Stefan Bendiks: “Uiteindelijk gaat het erom het integraal ontwerpen van infrastructuur én openbare ruimte te bevorderen. Dit besef moet landen bij verkeerskundigen, ingenieurs maar ook bij (landschaps-)architecten en stedenbouwkundigen. Dit moet in de praktijk gebeuren aan de hand van concrete projecten, maar ook aan de basis, de opleidingen. Als een begrip als Infratecture daarbij helpt dit uit te dragen is dat alleen maar goed. Een integrale, interdisciplinaire houding zou in toekomst vanzelfsprekend moeten zijn, zonder dat er een apart vak of opleiding van gemaakt moet worden.”
Echte interdisciplinaire samenwerking
Stefan Bendiks: “Voor ons begint Infratecture met kennis van - en vooral begrip voor - de ‘andere’ disciplines. Verder door echte interdisciplinaire samenwerking, toegesneden op de specifieke opgave. Wij doen in principe geen enkel project meer alleen, maar altijd in wisselende samenwerkingsverbanden. Naast het praktijkwerk besteden we ook veel tijd aan fundamenteel onderzoek over integraal ontwerpen aan infrastructuur. Recentelijk vooral op het gebied van fietsen, samengevat in het boek ‘Fietsinfrastructuur’ (NAI010). Het integraal ontwerpen aan fietsinfrastructuur is in Nederland nog verbazingwekkend onderbelicht. De fiets heeft ook in dit opzicht veel onbenutte potentie.”
Carpool als een ‘drive-thru’ park ontworpen
Stefan Bendiks: “Een automobilist verleid je niet om samen te reizen met een trieste plek naast de snelweg. We hebben al aan een aantal interessante Infratecture-projecten gewerkt, zoals een carpoolparking in Oostkamp, in de buurt van Brugge. Deze hebben we ontworpen als een ‘drive-thru’ park. Als men de automobilist wil verleiden de eigen auto te laten staan en samen te reizen voldoet een trieste parkeerplek naast de snelweg niet. Om een ‘Park-ing’ met identiteit en ruimtelijke kwaliteit te creëren hebben we de principes van het Engels landschapspark gebruikt, geïnspireerd op de directe omgeving. Het resultaat: een plek die verkeerstechnisch én landschappelijk goed in elkaar zit - en past in de omgeving.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov om 14:47 uurRuimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt om 07:30 uurTijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Reactie toevoegen