Grote verbouwingsopgave openbare ruimte door zelfsturende auto
De zelfsturende auto is ontwikkeld om op de gewone openbare weg te rijden. We hoeven er dus niets voor aan te passen, de auto voegt zich gewoon in het verkeer zoals de elektrische auto’s nu ook doen. De verbouwingsopgave zit hem dus niet in noodzakelijke aanpassingen van het wegennetwerk. De verbouwingsopgave zit hem wat mij betreft in een gewenste aanpassing van ons netwerk om de voordelen van de zelfsturende auto te benutten.
Op de gewone openbare weg te rijden
De zelfsturende auto heeft recent een coast-to-coast trip gemaakt dwars door Amerika. De ontwikkelaars van deze auto waren zelf verbaasd dat ze nauwelijks in hebben moeten grijpen. De zelfsturende auto wordt namelijk klaargestoomd om op de gewone openbare weg te rijden en tot verbazing van de ontwikkelaars ging dat perfect. Op grind, straatstenen, asfalt. Nieuw wegdek, oud wegdek, in regen, zon en wind.
In alle situaties bleek de auto op een comfortabel, betrouwbare en veilige manier zijn weg te vinden. Tot aan de voordeur…. Voor deze auto hoeft dus wellicht enkel wetgeving aangepast te worden. Gelukkig hoeven ons wegennet zoals we dat nu kennen niet op deze auto aan te passen. Geen aparte rijstroken, geen sensors in wegdek, geen noodzaak tot aanpassen van spoorwegovergangen, zebrapaden, verkeerslichtinstallaties, etc. We moeten dus helemaal niets.
Effect op openbare ruimte gebruik en inrichting
Maar ik denk dat we veel gaan willen . Ik verwacht namelijk dat de zelfsturende auto veel invloed gaat hebben op de wijze waarop we onze openbare ruimte gebruiken en inrichten. De eerste generatie zelfsturende auto’s zal nog enkel mogen rijden met een passagier aan boord maar je kunt op je klompen aanvoelen dat dat met een tweede generatie en aangepaste wetgeving al snel doorontwikkeld zal worden. Hoe ziet dan eenvoudig boodschappen doen er uit? Ik laat me naar de slager brengen en stap voor de deur uit. Ik wandel na de slager via de bloemist naar de bakker en laat me voor de deur weer oppikken door mijn eigen auto.
Auto rijdt zelfstandig naar een parkeergarage en parkeert zichzelf
O ja, tegen die tijd doen we geen boodschappen meer maar print ik mijn voedingspillen in mijn privé broedkastprinter uit. Ander voorbeeld: ik ga funshoppen in het hartje van Rotterdam. Vrienden ontmoeten, wat rondhangen in een shoppingmall , terrasje pikken en uitgaan. Op dit moment betekent dat dat ik mijn auto zes lagen diep in de Kruisplein garage ga parkeren, via liften en trappen weer naar maaiveld ga en de binnenstad in loop. In de toekomst laat ik me het centrum in rijden en stap ergens uit. Het liefst op een plek dat ik er al ben. De auto rijdt zelfstandig naar een parkeergarage en parkeert zichzelf tot nader order. Als we deze case doordenken zullen we dus in de directe nabijheid van bestemmingen in- en uitstaplocaties moeten organiseren en kunnen we parkeergarages herontwikkelen tot mensloze auto-opslag-silo’s.
Behoefte ontstaan aan in-uitstapplekken
O ja, tegen die tijd zijn stadscentra enkel nog per fiets, voet, trein, tram, metro, rollator, skates, fietstaxi en scootmobiel te bereiken. Zelfs de zelfsturende auto is tegen die tijd in stadscentra niet meer welkom. Maar bestemmingen vinden we overal en dus zal op talloze plekken in ons netwerk behoefte ontstaan aan in-uitstapplekken.
Bij mij ontstaat dan het beeld van de grote casino’s in LasVegas. In deze autominded samenleving zijn de entrees van de casino’s gericht op de talrijke limousines die af en aanrijden. Vier rijen dik in- en uitstappen van rijke gasten die voorgereden worden. De limo rijdt niet zelf weg, maar de chauffeur zoeft weg en komt op afroep terug. Maar in essentie is dit hetzelfde als een zelfsturende auto. Als bezoeker ga ik dus niet zelf de auto wegzetten in een garage en loop vervolgens door de garage om via kruip-door-sluip-door in het theater te komen. Ik laat me voornaam en comfortabel bij de hoofdingang afzetten.
Perrons voor zelfsturende auto’s?
Slechts enkele voorbeelden van de impact die de zelfsturende auto op onze openbare ruimte zal gaan hebben. Krijgen onze steden op strategische plekken perrons voor zelfsturende auto’s? krijgen parkeergarages nabij de entree in-uitstapzones en rijdt de auto zichzelf verder het rek in? Wie zal het zeggen? We staan als Nederland internationaal bekend als vernieuwers op infrastructuurgebied. Lijkt me een kans voor open doel voor innovatieve aannemers, creatieve ontwerpbureaus en vooruitziende ambtenaren om hier het denken voor op te starten

Meer artikelen met dit thema
BNA pleit voor herziening Europese aanbestedingsrichtlijnen
20 mrt om 16:35 uurDe Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA) heeft gereageerd op de open consultatie van de…
Ruimtegenoten: voor een toekomstbestendige woningvoorraad
18 mrt om 07:30 uurHoe kunnen we de huidige woningvoorraad beter verdelen, zodat er zo min mogelijk nieuwe woningen bijgebouwd…
Trends in circulair bouwen: transformatie
3 feb om 07:30 uurIn een recent overzichtsartikel schreef de Dutch Green Building Council over actuele ontwikkelingen op het…
Transformatie: van fabrieksterrein tot cohousinggemeenschap
23 okt 2024De Belgische stad Gent pioniert op het gebied van collectief wonen. Ook kent de stad innovatieve…
Ontdek spelenderwijs de voordelen van optoppen
7 okt 2024Optoppen is het lievelingetje van veel instanties en organisaties, maar dan zijn daar nog de omwonenden. En hun…
Circulair icoon wint Active House Award
9 sep 2024De transformatie van een voormalig militair opleidingsgebouw tot een circulaire hub met nieuwbouwwoningen heeft…
Podcast met ‘vakmeester’ Hans van Heeswijk
29 aug 2024In de nieuwe podcastserie Takumi - de Weg naar Meesterschap is architect Hans van Heeswijk de eerste die aan de…
Podcast: kunstmatige intelligentie in de bouwsector
21 aug 2024Welke rol speelt kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) in de bouw en hoe gaat AI de toekomst…
Reactie toevoegen