Gezagsvacuüm in brandveiligheid parkeergarages
Om de brandveiligheid van parkeergarages te verhogen zijn in de loop der tijden verschillende stappen gezet. Tot halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw was er helderheid over de vereiste voorzieningen.
LNB richtlijn
In 2002 bracht het Landelijk Netwerk Brandpreventie (LNB) van de brandweerorganisatie NVBR een conceptrichtlijn uit, bedoeld als handvat voor de brandweer om voor ongecompartimenteerde, gesloten garages voorstellen voor gelijkwaardige oplossingen te beoordelen. De conceptrichtlijn van het LNB heeft van 2002 tot 2012 vrijwel overal in Nederland gefunctioneerd als ‘pseudoregelgeving’: andere oplossingen werden door de brandweer vrijwel altijd als niet gelijkwaardig beoordeeld.
Varianten van de LNB richtlijn
In enkele gemeenten heeft de brandweer een variant van de richtlijn opgesteld, die in de regio dezelfde status kreeg. De belangrijkste daarvan is Rotterdam. De richtlijn van wat nu de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) is verschilt op één belangrijk punt van de ‘moederrichtlijn’: men vond daar het benaderen van de brand door dichte rook onverantwoord, en stelde als doel van de ventilatie : zorgen voor ‘zicht op de brand’, ofwel een rookvrije aanvalsroute tot aan de brandhaard.
NEN 6098
In 2012 is NEN 6098 uitgebracht, een norm voor de rookbeheersing in mechanisch geventileerde parkeergarages. Het doel ervan was om te komen tot een landelijk gezaghebbende richtlijn, met een welomschreven bepalingsmethode. De norm neemt als uitgangspunt de doelstelling van de VRR richtlijn over.
NEN 6098 verschilt op nog een punt flink van de LNB richtlijn: waar de LNB thermische melders verplicht stelt, schrijft de norm een snellere detectie voor. Een belangrijk verschil met de LNB richtlijn is dat de norm alleen uitspraken doet over rookbeheersing en detectie, terwijl de LNB richtlijn alle aspecten van de brandveiligheid behandelt.
Huidige situatie
Brandweer Nederland heeft in 2012 als opvolger van de NVBR officieel de concept LNB richtlijn ingetrokken, na de brand in parkeergarage De Appelaar in Haarlem in oktober 2010. Het resultaat is dat de LNB richtlijn in de meeste gemeenten niet meer als basis van een aanvraag wordt geaccepteerd, en dat NEN 6098 het gezag mist om overal in Nederland als uitgangspunt te worden geaccepteerd voor het ontwerp van parkeergarages.
Hiermee is een gezagsvacuüm ontstaan, waarin individuele brandweermensen, soms veiligheidsregio’s, zich vrij voelen om hun eigen ideeën over wat veilig is op te leggen aan aanvragers van een omgevingsvergunning.
Meer weten? Bovenstaande bericht is een excerpt uit het artikel van Van de Leur in Stedebouw & Architectuur. Wilt u het volledige artikel lezen, bestel dan hier Stedebouw & Architectuur 2013 Brand/veiligheid.
Meer artikelen met dit thema
Flatbrand Valencia: ‘Grote probleem is naleving eisen’
27 feb om 07:30 uurNa de verschrikkelijke brand in de Grenfelltoren in Londen (2017) roept de recente brand van een flatgebouw in…
Reactie toevoegen