Utrecht Nabij: ruimtelijk ordening biedt betere mobiliteit

dinsdag 20 augustus 2024

in de metropoolregio Utrecht wordt het instrument van de ruimtelijke ordening ingezet om de mobiliteit van de inwoners en bezoekers te verbeteren. Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) licht het beleid toe.

Wethouder Lot van Hooijdonk heeft onder meer mobiliteit, energie en de ruimtelijke projecten Lunetten-Koningsweg en Overvecht in haar portefeuille. In eerdere periodes was ze verantwoordelijk voor groen, dierenwelzijn en milieu. Op het platform Verkeerskunde.nl vertelt Van Hooijdonk: “Het beste mobiliteitsbeleid heet ruimtelijke ordening. In onze regio hebben we dat vertaald in nabijheid. Dat is het leidende principe voor de toekomst van onze metropoolregio. Werk, school, winkels, gezondheidszorg, sport, recreatie, landschap: alles is vanuit huis zoveel mogelijk te voet, per fiets of met het ov goed bereikbaar. Nabijheid betekent dat nieuwe ontwikkelingen dáár komen, waar al veel mensen wonen of werken en waar het openbaar vervoer al goed geregeld is of kan worden. 

Utrecht Nabij: Ontwikkelperspectief verstedelijking en bereikbaarheid Metropoolregio Utrecht 2040.

Zo versterken nieuwe woningen en banen en passant de bestaande stad en wordt het motto van Utrecht - gezond leven in een stedelijke regio voor iedereen - bewaarheid. Utrecht Nabij is een visie voor de lange termijn, maar we zijn er al volop mee aan de slag. En niet alleen met het maken van plannen, zoals Groot Merwede, maar we bouwen er ook al aan. Denk aan de Cartesius driehoek bij NS-station Zuilen.”

Voetganger op één

“In het Mobiliteitsplan 2040, in 2022 vastgesteld door de gemeenteraad, hebben we de voetganger op één gezet. Om dit handen en voeten te geven werken we op dit moment aan een beleidsnota ‘Voor de Voetganger’. Deze nota bevat concrete handvatten om te komen tot netwerken en (verblijfs)ruimten voor de voetganger. Tegelijkertijd zijn we al aan de slag gegaan. In diverse mobiliteitsprojecten realiseren we nu, bijvoorbeeld gelijktijdig met de opwaardering van een fietsroute, meer ruimte voor de voetganger.”

“Utrecht is de beste fietsstad ter wereld, volgens de Global Bicycle Cities Index 2022. Ook vanuit het buitenland wordt met veel interesse gekeken naar het Utrechtse ‘fietsersparadijs’. En we doen er alles aan om dit zo te houden. We blijven investeren in fijnmazige netwerken, loop- en fietsroutes, fietsenstallingen, nabijheid van voorzieningen, groen en een openbare ruimte die uitnodigt om te fietsen. Maar ook grootse investeringen schuwen we niet als dat noodzakelijk is, zoals de Dafne Schippersbrug (foto bovenaan; red.), rondje Kanaleneiland, rondje Singel. Naast utilitaire fietsroutes werken we voor zowel de voetganger als de fietser ook aan recreatieve ommetjes.”

Sociale werken

“Naast deze fysieke werken hebben we ook oog voor de sociale werken die evenzeer broodnodig zijn: met Fietsmaatjes Utrecht, voor mensen die graag willen fietsen, maar dit niet meer alleen kunnen, bieden we fietstochten van ongeveer 1 tot 3 uur aan. Met deze regelmatige fietstochten wordt het eventuele isolement van mensen doorbroken en komen de deelnemers op een gezellige manier letterlijk in beweging. En denk aan fietslessen. Wanneer je niet bent opgegroeid met de fiets, is de kans groot dat je nooit hebt leren fietsen. Speciaal voor die volwassenen organiseren wij fietslessen op diverse plekken in de stad. 

Niet te vergeten, ten slotte: we hebben een heuse fietsburgemeester, Belle de Gast. Haar missie als fietsburgemeester is om 'Utrecht verder te ontwikkelen tot een gezonde en duurzame stad en regio met gelijke kansen voor alle inwoners'. Zij gelooft er sterk in dat dit kan, mede dankzij de kracht van de fiets. We zijn hier als stad al jaren mee bezig en dat vertaalt zich al in goede cijfers; de fiets is de meest gebruikte vervoerwijze voor verplaatsingen binnen Utrecht. In 2023 werd voor 44 procent van de interne verplaatsingen gekozen voor de fiets. Het gemiddelde in Nederland ligt op 28 procent.”

Lees ook: Utrecht Nabij (pdf)

Bron: Verkeerskunde
Beeld: Shutterstock

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

‘Wettelijke verplichting tot vergroening noodzakelijk’

17 dec om 07:30 uur

Door de voortgaande verstening van Nederlandse steden roept Natuur & Milieu het kabinet op om een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bodem, water én natuur sturend

18 nov om 07:30 uur

Als adviseur biodiversiteit en natuurinclusief ontwerp bij Sweco adviseert Gijs Meijer dagelijks over…

Lees verder »
descriptionArtikel

'Eerst lokale cultuur, identiteit en historie snappen'

15 nov om 07:30 uur

Als stedenbouwkundige Tom van Tuijn start met een gebiedsontwikkeling, laat hij een ecoloog de wijk ingaan om…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Vinex naar NOVEX

12 nov om 07:30 uur

Welke ervaringen met de Vinex-wijken kunnen helpen voor de ontwikkeling van de nieuwe NOVEX-gebieden? Het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dordrecht: vergroenen voor leefbaarheid en tegen hittestress

5 nov om 07:30 uur

De gemeente Dordrecht gaat fors investeren in het vergroenen van het centrum. Naast hittestress speelt ook…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bomen basis van klimaatadaptieve en energievriendelijke stad

31 okt om 07:30 uur

Volgens Joris Voeten vormen bomen de basis voor een natuurinclusief, klimaatadaptief en energievriendelijk…

Lees verder »
descriptionArtikel

Transformatie: van fabrieksterrein tot cohousinggemeenschap

23 okt om 07:00 uur

De Belgische stad Gent pioniert op het gebied van collectief wonen. Ook kent de stad innovatieve…

Lees verder »
descriptionArtikel

Nieuwe studie: bouwen impuls voor stedelijk groen

21 okt om 07:30 uur

Wat zijn de effecten van verstedelijking op ecosysteemdiensten, zoals groen, koeling en waterretentie, en de…

Lees verder »