in de metropoolregio Utrecht wordt het instrument van de ruimtelijke ordening ingezet om de mobiliteit van de inwoners en bezoekers te verbeteren. Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) licht het beleid toe.
Utrecht Nabij: ruimtelijk ordening biedt betere mobiliteit

Wethouder Lot van Hooijdonk heeft onder meer mobiliteit, energie en de ruimtelijke projecten Lunetten-Koningsweg en Overvecht in haar portefeuille. In eerdere periodes was ze verantwoordelijk voor groen, dierenwelzijn en milieu. Op het platform Verkeerskunde.nl vertelt Van Hooijdonk: “Het beste mobiliteitsbeleid heet ruimtelijke ordening. In onze regio hebben we dat vertaald in nabijheid. Dat is het leidende principe voor de toekomst van onze metropoolregio. Werk, school, winkels, gezondheidszorg, sport, recreatie, landschap: alles is vanuit huis zoveel mogelijk te voet, per fiets of met het ov goed bereikbaar. Nabijheid betekent dat nieuwe ontwikkelingen dáár komen, waar al veel mensen wonen of werken en waar het openbaar vervoer al goed geregeld is of kan worden.

Zo versterken nieuwe woningen en banen en passant de bestaande stad en wordt het motto van Utrecht - gezond leven in een stedelijke regio voor iedereen - bewaarheid. Utrecht Nabij is een visie voor de lange termijn, maar we zijn er al volop mee aan de slag. En niet alleen met het maken van plannen, zoals Groot Merwede, maar we bouwen er ook al aan. Denk aan de Cartesius driehoek bij NS-station Zuilen.”
Voetganger op één
“In het Mobiliteitsplan 2040, in 2022 vastgesteld door de gemeenteraad, hebben we de voetganger op één gezet. Om dit handen en voeten te geven werken we op dit moment aan een beleidsnota ‘Voor de Voetganger’. Deze nota bevat concrete handvatten om te komen tot netwerken en (verblijfs)ruimten voor de voetganger. Tegelijkertijd zijn we al aan de slag gegaan. In diverse mobiliteitsprojecten realiseren we nu, bijvoorbeeld gelijktijdig met de opwaardering van een fietsroute, meer ruimte voor de voetganger.”
“Utrecht is de beste fietsstad ter wereld, volgens de Global Bicycle Cities Index 2022. Ook vanuit het buitenland wordt met veel interesse gekeken naar het Utrechtse ‘fietsersparadijs’. En we doen er alles aan om dit zo te houden. We blijven investeren in fijnmazige netwerken, loop- en fietsroutes, fietsenstallingen, nabijheid van voorzieningen, groen en een openbare ruimte die uitnodigt om te fietsen. Maar ook grootse investeringen schuwen we niet als dat noodzakelijk is, zoals de Dafne Schippersbrug (foto bovenaan; red.), rondje Kanaleneiland, rondje Singel. Naast utilitaire fietsroutes werken we voor zowel de voetganger als de fietser ook aan recreatieve ommetjes.”
Sociale werken
“Naast deze fysieke werken hebben we ook oog voor de sociale werken die evenzeer broodnodig zijn: met Fietsmaatjes Utrecht, voor mensen die graag willen fietsen, maar dit niet meer alleen kunnen, bieden we fietstochten van ongeveer 1 tot 3 uur aan. Met deze regelmatige fietstochten wordt het eventuele isolement van mensen doorbroken en komen de deelnemers op een gezellige manier letterlijk in beweging. En denk aan fietslessen. Wanneer je niet bent opgegroeid met de fiets, is de kans groot dat je nooit hebt leren fietsen. Speciaal voor die volwassenen organiseren wij fietslessen op diverse plekken in de stad.
Niet te vergeten, ten slotte: we hebben een heuse fietsburgemeester, Belle de Gast. Haar missie als fietsburgemeester is om 'Utrecht verder te ontwikkelen tot een gezonde en duurzame stad en regio met gelijke kansen voor alle inwoners'. Zij gelooft er sterk in dat dit kan, mede dankzij de kracht van de fiets. We zijn hier als stad al jaren mee bezig en dat vertaalt zich al in goede cijfers; de fiets is de meest gebruikte vervoerwijze voor verplaatsingen binnen Utrecht. In 2023 werd voor 44 procent van de interne verplaatsingen gekozen voor de fiets. Het gemiddelde in Nederland ligt op 28 procent.”
Lees ook: Utrecht Nabij (pdf)
Bron: Verkeerskunde
Beeld: Shutterstock
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Buurtschap Te Veld: woningen te gast
14 mrt om 07:30 uurBuurtschap te Veld in Eindhoven is meer dan een verzameling huizen. Het is een plek…
Van veilige omgeving naar veilige gemeenschappen
3 mrt om 07:30 uurHet is van cruciaal belang dat onze woon-, werk- en leefomgeving sociaal veilig en leefbaar worden, zijn én…
Ecosysteemdiensten groeien sterk in waarde
28 feb om 07:30 uurDe natuur biedt de maatschappij tal van voordelen en diensten. Deze zogeheten ecosysteemdiensten hebben een…
Maak ook kans op de Blue Zone Festival Award
14 feb om 07:30 uurBen jij dagelijks bezig met ruimtelijke ontwikkelingen en maatschappelijke interventies? En dragen die ook bij…
MOVE24: hét event voor een beweegvriendelijke leefomgeving
13 feb om 07:30 uurMet 140 enthousiaste professionals uit het fysieke en sociale domein, die samenkwamen in Omnisport Apeldoorn,…
Natuurinclusief bouwen: voorbij de bevlogenheid
12 feb om 07:30 uurDertien van de achttien miljoen Nederlanders wonen in steden, die cruciaal zijn voor het behoud van…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Week van en manifest voor De Rechtvaardige Straat
4 feb om 07:30 uurEen rechtvaardige straat is een plek waar je de rijkdom van de openbare ruimte ten volle kunt ervaren en…