Speciaal magazine over de toekomst van mobiliteit

donderdag 28 maart 2024

Als we kijken naar de toekomst van mobiliteit, zijn er mensen die denken aan drones voor personenvervoer, terwijl anderen een volledig digitale stad voor zich zien. Het is een fascinerend onderwerp met diverse invalshoeken. Cornel Baak schreef voor Biind over de ruimtelijke en sociale perspectieven van de toekomst van mobiliteit. Welke impact gaan deze factoren hebben op de mobiliteit in de toekomst?

'De stedelijke verdichting van Nederland zet door. Op veel plaatsen is er geen ruimte meer voor uitbreiding en moeten we de schaarse beschikbare ruimte efficiënter benutten. Tegelijkertijd zien we dat steden steeds meer evolueren naar inclusiviteit, leefbare omgevingen, autoluwe straten en ruimte voor actieve mobiliteit, zoals voetgangers en fietsers. Daarnaast krijgen we steeds meer data uit de openbare ruimte waarmee we het gedrag van automobilisten, maar ook van ov-reizigers, voetgangers en fietsers kunnen analyseren. Zo kunnen we het gedrag van reizigers beter begrijpen en meer grip krijgen op doorstroming.  

Dit kan leiden tot snelle technologische ontwikkelingen, maar ontwerpers moeten ook sociale aspecten in overweging nemen. Denk bijvoorbeeld aan de vergrijzing. Een inclusief ontwerp houdt ook rekening met minder mobiele reizigers, ouderen en jongeren, reizigers met een lager budget of reizigers zonder apps op de telefoon. Daarnaast is het goed om te bedenken dat ruimtelijke en sociale veranderingen elkaar kunnen versterken, maar elkaar ook kunnen tegenwerken. Terwijl de beschikbare ruimte op de weg bijvoorbeeld schaarser wordt, rijden er steeds meer grote (elektrische) SUV’s die extra ruimte innemen.  

Parkeerplaats wordt terras

Hoewel we de openbare ruimte meestal niet kunnen vergroten, kunnen we in de toekomst wel de functie van de openbare ruimte per dagdeel, per uur of zelfs per minuut aanpassen. Bijvoorbeeld een parkeerplaats in de stad die gedurende de dag op verschillende manieren wordt gebruikt. Wanneer de bewoner met de auto naar het werk is, kan de vrijgekomen parkeerplaats gebruikt worden voor laden en lossen, extra fietsparkeerplekken of, wanneer de zon doorbreekt, voor recreatieve doeleinden zoals een terrasje of buurtactiviteiten.  

Dit gaat echter niet vanzelf. De uitdaging ligt niet alleen in het technisch ontwerpen van deze dynamische functies, maar ook in het communiceren van de veranderingen. Met een app, QR-code of IoT-apparaat kun je de meerderheid van de gebruikers vast wel bereiken. Maar bereik je ook de oudere gebruikers of de spelende kinderen? Daarom moeten we de gekozen communicatiemethodes uitvoerig testen en beoordelen op doelmatigheid en helderheid. En dan hebben we het nog niet over regelgeving gehad. In de praktijk zijn er veel uitzonderingen. Een collega zag bij het kopen van een kerstboom dat er veel deelscooters direct naast de kerstbomenverkoop stonden geparkeerd. Wat bleek: afgelopen jaar was de locatie aangewezen voor het ophalen en neerzetten van deelscooters. Dit terwijl de kerstboomverkoper ook al twintig jaar een vergunning had voor die zone.  

Multimodale ketenreis 

De komende jaren zetten de verschillende overheden flink in op publieke mobiliteit. Dit houdt in dat je van A naar B kunt reizen met een mobiliteitsaanbod dat onder regie staat van gemeente of provincie. Vanaf het woonadres arriveer je via een multimodale ketenreis op je eindbestemming. Hubs met deelmobiliteit en flexvervoer vormen de nieuwe schakels in dit systeem, wat ervoor zorgt dat er voor elke functie een passende vervoerwijze is. Een eigen (tweede) auto wissel je in voor een deelauto. De binnenstad bereik je met het ov, fietsend of te voet.  

Maar de sociale vraag blijft: kunnen we een systeem ontwikkelen waarmee iedereen ook in de toekomst nog steeds comfortabel, snel en betaalbaar op zijn bestemming komt? Vliegen met personendrones is nog een stap te ver. Maar als we blijven denken vanuit de beoogde gebruikers, kunnen we zorgen dat cruciale aspecten als inclusiviteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid steeds worden meegenomen bij de ontwikkeling van een duurzame mobiliteit voor de toekomst. 

Biind Magazine

Vandaag verschijnt het nieuwe Biind Magazine over de Toekomst van Mobiliteit, met daarin onder meer bovenstaand artikel van Cornel Baak. Abonneer je op de nieuwsbrief van Biind om magazines van het platform Biind gratis in je mailbox te ontvangen. 

Bron: Biind
Beeld: Shutterstock

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

‘Wettelijke verplichting tot vergroening noodzakelijk’

17 dec om 07:30 uur

Door de voortgaande verstening van Nederlandse steden roept Natuur & Milieu het kabinet op om een…

Lees verder »

Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte

19 nov om 14:47 uur

Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bodem, water én natuur sturend

18 nov om 07:30 uur

Als adviseur biodiversiteit en natuurinclusief ontwerp bij Sweco adviseert Gijs Meijer dagelijks over…

Lees verder »
descriptionArtikel

'Eerst lokale cultuur, identiteit en historie snappen'

15 nov om 07:30 uur

Als stedenbouwkundige Tom van Tuijn start met een gebiedsontwikkeling, laat hij een ecoloog de wijk ingaan om…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Vinex naar NOVEX

12 nov om 07:30 uur

Welke ervaringen met de Vinex-wijken kunnen helpen voor de ontwikkeling van de nieuwe NOVEX-gebieden? Het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dordrecht: vergroenen voor leefbaarheid en tegen hittestress

5 nov om 07:30 uur

De gemeente Dordrecht gaat fors investeren in het vergroenen van het centrum. Naast hittestress speelt ook…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bomen basis van klimaatadaptieve en energievriendelijke stad

31 okt om 07:30 uur

Volgens Joris Voeten vormen bomen de basis voor een natuurinclusief, klimaatadaptief en energievriendelijk…

Lees verder »
descriptionArtikel

Transformatie: van fabrieksterrein tot cohousinggemeenschap

23 okt om 07:00 uur

De Belgische stad Gent pioniert op het gebied van collectief wonen. Ook kent de stad innovatieve…

Lees verder »