Chauffeursruimte busstation Amsterdam Centraal door Benthem Crouwel
Op de begane grond is er ruimte voor opslag, techniek en sanitair. De chauffeursruimte wordt in minder dan twee maanden gebouwd.
Optimale indeling
De positie van het gebouw, tussen twee glazen windschermen, is grotendeels bepalend geweest voor de verhoudingen van het volume. Het langwerpige, relatief smalle gebouw van 80 m2 is zowel in vormgeving als functie geoptimaliseerd. Door een spiltrap in de oostelijke ronde kopgevel te plaatsen ontstaat er indelingsvrijheid op beide verdiepingen. Bovendien sluit de vorm vanwege de ronding en het lineaire karakter aan op de eerder gerealiseerde buisvormige toezichthoudersruimte aan de andere zijde van het busplatform.
Gevel op begane grond gesloten en graffitiwerend
De positionering van de facilitaire ruimtes, zorgt ervoor dat de gevel op begane grond gesloten en graffitiwerend uitgevoerd kan worden. De chauffeursruimte heeft een houtskeletbouw-constructie en is zowel binnen als buiten afgewerkt met polyurea, een twee-componentenspray die zeer slijtvast en naadloos aan te brengen is. Door aan de binnenzijde gebruik te maken van verkeersrood polyurea en aan de buitenzijde wit polyurea te hanteren, heeft het gebouw een strak, doch speels uiterlijk passend bij de rode belettering van de overkapping van het busstation.
![Chauffeursruimte busstation Amsterdam Centraal door Benthem Crouwel](/sites/default/files/styles/max_350/public/oldarticleimages/header_1031.jpg?itok=6zThFv6Q)
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Toekomstbestendig bouwen: slim, duurzaam en betaalbaar
30 mei om 07:30 uurMartin Huiskes is architect en partner bij LKSVDD architecten. Het bureau richt zich op het maken van ‘…
Komst zero-emissiezones blijft achter
23 mei om 07:30 uurIn het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad…
Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?
14 mei om 11:00 uurSteden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto…
De vijf beste initiatieven om fietsen een boost te geven
1 mei om 07:30 uurVan lokale initiatieven om vervoersarmoede bij kinderen tegen te gaan tot een routekeuze van fietsers die niet…
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Blue zones bieden een wenkend perspectief
3 apr om 07:30 uurBlue zones zijn plekken in de wereld waar mensen relatief lang en gelukkig leven. “Blue zones bestaan overal,…
Speciaal magazine over de toekomst van mobiliteit
28 mrt om 07:30 uurAls we kijken naar de toekomst van mobiliteit, zijn er mensen die denken aan drones voor personenvervoer,…
Symposium over de kansen voor waterrijk bouwen
29 feb om 07:30 uurTijdens het symposium Building the Future, op maandag 18 maart in Zwolle, wordt ingegaan op stedenbouwkundige…
Reactie toevoegen