Beton wapenen met een lage MKI-score
Staal heeft een hoge CO2-uitstoot, is gevoelig voor corrosie, de verwerking is arbeidsintensief en heeft hoge logistieke kosten. Grote nadelen die eenvoudig opgelost kunnen worden door niet te blijven hangen in het verleden, maar te kiezen voor hedendaagse techniek in de vorm van constructieve kunststofvezels, waarbij de financiële- en milieuaspecten sterk worden verbeterd.
Reductie MKI-score minimaal 70%
De milieukostenindicator (MKI) vat alle milieueffecten samen in één score en wordt uitgedrukt in euro’s. De constructieve kunststofvezels van Convez zijn alle een Levens Cyclus Analyse ondergaan, waardoor de milieueffecten inzichtelijk zijn. De MKI-score per constructieve kunststofvezel per kilogram is als volgt:
Bij wapeningsstaal is de MKI-score per kilogram € 0,45 (branchegemiddelde). Het verschil in milieukosten wordt geboekt op projectniveau. Sinds 2020 wordt er jaarlijks een aantal betonnen vezelversterkte rotondes gerealiseerd. In de volgende tabel is een praktijkvoorbeeld uitgelicht. Hierin is een traditionele wapeningsmethode vergeleken met een innovatieve. Bij de innovatieve wapeningsmethode is de constructieve kunststofvezel Concrix® ES toegepast. De dosering van de constructieve kunststofvezel is 4,5 kilogram per m3 beton.
Reductie gebruik grondstoffen
Met constructieve kunststofvezels is ook de mogelijkheid aanwezig slanker te construeren. Door de toevoeging van constructieve kunststofvezels bij normaliter ongewapend beton kan de benodigde sterkte eerder bereikt worden. Bij gebruik van staal als wapening is een dekkingslaag nodig om het staal te beschermen. Deze dekkingslaag is niet nodig indien gebruik gemaakt wordt van constructieve kunststofvezels als wapening. Zodoende kan de betondikte in beide situaties gereduceerd worden. Dit leidt tot reductie van de kosten, CO2-uitstoot en het gebruik van primaire grondstoffen.
Meer voor minder
Het aanbrengen van traditionele wapening, zoals het leggen en vlechten van staalmatten, is arbeidsintensief en kostbaar. Deze arbeidsintensieve werkzaamheden komen deels of geheel te vervallen bij de toepassing van constructieve kunststofvezels. De vezels worden op het toeslagmateriaal toegevoegd. Hier staan doseerkosten tegenover, maar deze zijn verwaarloosbaar in vergelijking met de arbeidskosten die bij wapeningsstaal van toepassing zijn. Na het mengen is het ‘gewapende’ beton klaar voor gebruik. Dit komt de doorlooptijd van projecten ten goede.
‘Het grote voordeel van constructieve kunststofvezels in het beton is dat je voor het betonstorten niet eerst nog een aantal dagen bezig bent met het aanbrengen van je wapening. Dit levert je in de uitvoering een aantal dagen tijdswinst op. De doorlooptijd wordt verkort’
Jeroen Zomer, Projectmanager Den Ouden Groep
Slijtvaster en duurzamer
De vezels laten zich evenredig verdelen door het beton. Hierdoor is het beton tot in alle hoeken en oppervlakken gewapend, wat bij wapeningsstaal niet het geval is. Deze effectieve vezelverdeling zorgt ervoor dat beton slijtvaster is. Bovendien zijn de constructieve kunststofvezels chemisch inert, waardoor zuurstof en chloriden geen effect hebben. Dit aspect maakt het beton duurzamer gedurende de gehele levenscyclus.
Toepassingen
Wanneer men spreekt over verdiepingsvloeren, bruggen en andere overspanningen, kunnen de constructieve kunststofvezels het staal niet geheel vervangen. Dan komt het neer op hybride-oplossingen. Kijkend naar de mogelijkheden zijn er wereldwijd de afgelopen jaren vele betonproducten en -projecten gewapend met constructieve kunststofvezels. Daarmee is de toepassing van de vezels in de praktijk bewezen. Enkele toepassingsmogelijkheden:
Infrastructuur
- Fietspaden
- Rotondes
- Busbanen en –haltes
Prefab betonelementen
- Klein prefab, zoals raamdorpels en betonpoeren
- Trappen
- Binnen- en buitenwanden
Betonvloeren
- Opstelplaatsen voor vliegtuigen
- Laadperron vrachtwagens
- Bedrijventerreinen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Tuinklaar is het nieuwe bouwrijp
29 nov om 07:30 uurGrondontwikkelaars zijn gewend de grond bouwrijp op te leveren. Voor projectontwikkelaars moet het voortaan…
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov om 13:00 uurARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Biodiversiteit van daktuinen verhogen doe je zo
22 nov om 07:30 uurNaar aanleiding van een constatering van landschapsarchitecte Maike van Stiphout, eerder onze…
Ontdek de kracht van groenblauwe schoolpleinen tijdens de excursie naar basisschool De Verwondering
20 nov om 14:38 uurNa het inspirerende Duurzame Gezonde Scholen Congres nodigen we je uit voor een…
Bodem, water én natuur sturend
18 nov om 07:30 uurAls adviseur biodiversiteit en natuurinclusief ontwerp bij Sweco adviseert Gijs Meijer dagelijks over…
Dordrecht: vergroenen voor leefbaarheid en tegen hittestress
5 nov om 07:30 uurDe gemeente Dordrecht gaat fors investeren in het vergroenen van het centrum. Naast hittestress speelt ook…
Bomen basis van klimaatadaptieve en energievriendelijke stad
31 okt om 07:30 uurVolgens Joris Voeten vormen bomen de basis voor een natuurinclusief, klimaatadaptief en energievriendelijk…
Bouwen in balans met de aarde
24 okt om 07:30 uurBouwbiologen zijn in Nederland dun gezaaid, terwijl ze zo belangrijk zijn voor de actuele vraagstukken in de…
Reactie toevoegen