'Anders kijken naar parkeren door gezonde leefomgeving'
Gemeenten zetten steeds meer in op kwaliteit van leven, duurzaamheid en een groene openbare ruimte. Van de Hulsbeek: “De openbare ruimte wordt steeds meer een plek waar het fijn is om te verblijven. Je ziet in verschillende gemeenten dat parkeerplaatsen moeten gaan wijken voor meer groen bijvoorbeeld. Dat zorgt er mede voor dat gemeenten aan de slag gaan met een nieuwe visie op parkeren. Door de openbare ruimte duurzaam en klimaatbestendig in te richten krijgt parkeren een andere plaats in de openbare ruimte. Het anders inrichten van de schaarse ruimte zorgt ervoor dat steeds minder auto’s in het straatbeeld geparkeerd mogen staan. Daarnaast zie je dat auto’s de toegang tot stadscentra steeds meer gedemotiveerd wordt. Parkeren moet langs de randen van het centrum en steeds vaker alleen in parkeergarages.”
Parkeren wordt steeds meer bekeken vanuit een bredere mobiliteitsvisie, zo stelt Van de Hulsbeek vast. “Gemeenten streven naar een mobiliteitsvisie waarbij meer ruimte moet komen voor fietsers en voetgangers en het gebruik van de auto wordt ontmoedigd. De beschikbare ruimte is schaars en wat kan parkeren nou bijdragen aan een duurzame openbare ruimte? Het zijn vraagstukken waar gemeenten momenteel druk mee bezig zijn. Het flexibeler toepassen van de parkeernormen is iets wat je steeds vaker ziet. Minder parkeerplaatsen moet duurzame nieuwbouw van woningen mogelijk maken. Daarbij wordt gekeken naar mogelijkheden op het vlak van deelauto’s en Mobility as a Service.” Nieuw beleid op parkeren zorgt er wel voor dat er samenwerking ontstaat tussen de markt en gemeenten. “Je ziet bijvoorbeeld dat gemeenten samenwerken met parkeerexploitanten om het gebruik van parkeergarages te stimuleren. Bewoners kunnen dan bijvoorbeeld in de avonduren de auto parkeren in een garage in plaats van langs de straat.”
Lees verder
De volledige versie van dit artikel is te lezen op het Mobiliteitsplatform.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Wat maakt de straat rechtvaardig?
2 apr om 07:30 uurDe Rechtvaardige Straat, een initiatief van The Lab of Thought, richt zich op een eerlijke verdeling van de…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov 2024ARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt 2024Tijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Reactie toevoegen