Aeres Hogeschool – een grote stap voor groen onderwijs
“Gebruikers aan de ontwerptafel hebben zit bij ons bureau in het DNA”, aldus Gert Jan Samsom, architect-partner bij BDG Architecten. “Dan kun je inspelen op hoe zij het gebouw willen gebruiken, zodat ze het pand al waarderen zodra ze hem betrekken. Uiteraard zitten studenten er voor een kortere periode, dus je wil al een visie hebben liggen om te presenteren, maar op specifieke onderdelen is gebruikersfeedback heel waardevol om het gebouw in opvolging van de oplevering te laten omarmen.”
Bouwsteen voor gezondheid
Voor Aeres Hogeschool heeft de betrokkenheid van de gebruikers voor een hoog comfortniveau gezorgd. Daglicht is daarin een van de belangrijkste aspecten, zegt Samsom: “Op alle plekken waar je bent, kun je daglicht ervaren. Dat is een van de belangrijkste bouwstenen om je comfortabel en prettig te voelen in een gebouw.” Daarnaast stimuleert het gebouw beweging, in het bijzonder door een groene route die van maaiveld tot dak loopt.
Zicht op groen was een ander belangrijk aspect voor de hogeschool. “Naast dat groen goed is voor zuurstof, akoestiek en CO2-opname, werkt zicht op groen rustgevend en vergroot het je concentratievermogen. Zelfs een fotowand van groen helpt al.” In het onderwijs doet Aeres Hogeschool actief onderzoek naar de effecten van zicht op groen. “In veel klaslokalen hangt een digibord waar je als student altijd naar kijkt. Sommige van die lokalen zijn klinisch wit uitgevoerd, terwijl andere zijn uitgerust met een foto- of plantenwand. Zo kunnen ze de effecten op leerprestaties monitoren.”
De juiste balans
Aeres Hogeschool onderzoekt op meerdere manieren hoe groen kan bijdragen aan gezond leven. Zo is er een bodemlab waar studenten plantgroei met ledverlichting onderzoeken en wordt een heel dak gebruikt voor proefopstellingen. “Dat gebeurt op het bovenste dak, dat tegelijk dienst doen als zonnedak én als waterretentiedak”, zegt Samsom. “De zonnepanelen zijn namelijk met een bepaalde transparantie gemaakt, zodat planten eronder kunnen groeien. Daaronder zit een waterretentielaag, zodat regen gelijkmatig wordt verspreid en het dak ook in droge periodes groen blijft.”
Uiteraard kosten al deze oplossingen wat. “In dit geval hadden we geluk, want de opdrachtgever wilde voor deze ambitie gaan”, zegt Samsom, “maar met een standaard onderwijsbudget is dit lastig voor elkaar te krijgen.” Het kwantificeren van de prestaties, waar Aeres Hogeschool met bovenstaande voorbeelden aan meewerkt, gaat een belangrijke voorwaarde zijn om vergroening in meer onderwijsgebouwen mogelijk te maken. “Daarna moet het nog in onderwijsbudgetten ondergebracht worden, wat een lastige kwestie is. Investering- en exploitatiebudgetten zijn vaak gescheiden potjes en in de praktijk blijkt het lastig die te koppelen.”
Uiteindelijk is het voor elk gebouw een zoektocht naar een juiste balans. “Ook hier konden we niet alles realiseren wat we wilden, zoals een volledige houten constructie”, vervolgt Samsom. “Dat was interessant vanuit een circulaire gedachte, maar om dat mogelijk te maken zonder de akoestiek in gevaar te brengen, moest er een volledige betonnen vloer bij komen. Dat vonden we niet de juiste keuze. Uiteindelijk hebben we alsnog een slimme constructie weten te maken, want die is nu volledig remontabel.”
Meer over het ontwerp van Aeres Hogeschool
Samsom vertelt tijdens het seminar Circulair schoolontwerp en biobased materialen op 21 juni meer over het ontwerp van Aeres Hogschool. Ook is er ruimschoots de tijd om al je prangende vragen aan de architect te stellen en met hem in gesprek te gaan. Mis het daarom niet: meld je nu gratis aan voor het seminar in de Meshallen in Wijchen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Tuinklaar is het nieuwe bouwrijp
29 nov om 07:30 uurGrondontwikkelaars zijn gewend de grond bouwrijp op te leveren. Voor projectontwikkelaars moet het voortaan…
Inclusieve schoolgebouwen: wenselijk, maar ook praktisch en betaalbaar?
27 nov om 07:30 uurHet is een goed en loffelijk streven dat onderwijsgebouwen toegankelijk zijn voor elke deelnemer aan onze…
Bouwprocessen inrichten in symbiose met de natuur
25 nov om 07:30 uurJannemarie de Jonge is Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving en sinds dit voorjaar ambassadeur van…
Biodiversiteit van daktuinen verhogen doe je zo
22 nov om 07:30 uurNaar aanleiding van een constatering van landschapsarchitecte Maike van Stiphout, eerder onze…
Ontdek de kracht van groenblauwe schoolpleinen tijdens de excursie naar basisschool De Verwondering
20 nov om 14:38 uurNa het inspirerende Duurzame Gezonde Scholen Congres nodigen we je uit voor een…
Kampioenen kleuren Duurzame & Gezonde Scholen Congres
19 nov om 16:00 uurMet een sprintende Olympisch kampioen in zijn regenboogtrui op de achtergrond kwamen vorige week de kansen voor…
Themanummer Scholenbouw: inclusief, adaptief en monumentaal
13 nov om 07:30 uurOns nieuwe themanummer Scholenbouw is uit! Met de Architect van het Jaar (De Zwarte Hond: coverstory met Bart…
Scholen als parels in de wijk
8 nov om 13:00 uurBestaat de perfecte school? Dat ligt aan een veelheid van zaken, van visie tot docent, van huisvesting tot…
Reactie toevoegen