Aeres Hogeschool – een grote stap voor groen onderwijs
“Gebruikers aan de ontwerptafel hebben zit bij ons bureau in het DNA”, aldus Gert Jan Samsom, architect-partner bij BDG Architecten. “Dan kun je inspelen op hoe zij het gebouw willen gebruiken, zodat ze het pand al waarderen zodra ze hem betrekken. Uiteraard zitten studenten er voor een kortere periode, dus je wil al een visie hebben liggen om te presenteren, maar op specifieke onderdelen is gebruikersfeedback heel waardevol om het gebouw in opvolging van de oplevering te laten omarmen.”
Bouwsteen voor gezondheid
Voor Aeres Hogeschool heeft de betrokkenheid van de gebruikers voor een hoog comfortniveau gezorgd. Daglicht is daarin een van de belangrijkste aspecten, zegt Samsom: “Op alle plekken waar je bent, kun je daglicht ervaren. Dat is een van de belangrijkste bouwstenen om je comfortabel en prettig te voelen in een gebouw.” Daarnaast stimuleert het gebouw beweging, in het bijzonder door een groene route die van maaiveld tot dak loopt.
Zicht op groen was een ander belangrijk aspect voor de hogeschool. “Naast dat groen goed is voor zuurstof, akoestiek en CO2-opname, werkt zicht op groen rustgevend en vergroot het je concentratievermogen. Zelfs een fotowand van groen helpt al.” In het onderwijs doet Aeres Hogeschool actief onderzoek naar de effecten van zicht op groen. “In veel klaslokalen hangt een digibord waar je als student altijd naar kijkt. Sommige van die lokalen zijn klinisch wit uitgevoerd, terwijl andere zijn uitgerust met een foto- of plantenwand. Zo kunnen ze de effecten op leerprestaties monitoren.”
De juiste balans
Aeres Hogeschool onderzoekt op meerdere manieren hoe groen kan bijdragen aan gezond leven. Zo is er een bodemlab waar studenten plantgroei met ledverlichting onderzoeken en wordt een heel dak gebruikt voor proefopstellingen. “Dat gebeurt op het bovenste dak, dat tegelijk dienst doen als zonnedak én als waterretentiedak”, zegt Samsom. “De zonnepanelen zijn namelijk met een bepaalde transparantie gemaakt, zodat planten eronder kunnen groeien. Daaronder zit een waterretentielaag, zodat regen gelijkmatig wordt verspreid en het dak ook in droge periodes groen blijft.”
Uiteraard kosten al deze oplossingen wat. “In dit geval hadden we geluk, want de opdrachtgever wilde voor deze ambitie gaan”, zegt Samsom, “maar met een standaard onderwijsbudget is dit lastig voor elkaar te krijgen.” Het kwantificeren van de prestaties, waar Aeres Hogeschool met bovenstaande voorbeelden aan meewerkt, gaat een belangrijke voorwaarde zijn om vergroening in meer onderwijsgebouwen mogelijk te maken. “Daarna moet het nog in onderwijsbudgetten ondergebracht worden, wat een lastige kwestie is. Investering- en exploitatiebudgetten zijn vaak gescheiden potjes en in de praktijk blijkt het lastig die te koppelen.”
Uiteindelijk is het voor elk gebouw een zoektocht naar een juiste balans. “Ook hier konden we niet alles realiseren wat we wilden, zoals een volledige houten constructie”, vervolgt Samsom. “Dat was interessant vanuit een circulaire gedachte, maar om dat mogelijk te maken zonder de akoestiek in gevaar te brengen, moest er een volledige betonnen vloer bij komen. Dat vonden we niet de juiste keuze. Uiteindelijk hebben we alsnog een slimme constructie weten te maken, want die is nu volledig remontabel.”
Meer over het ontwerp van Aeres Hogeschool
Samsom vertelt tijdens het seminar Circulair schoolontwerp en biobased materialen op 21 juni meer over het ontwerp van Aeres Hogschool. Ook is er ruimschoots de tijd om al je prangende vragen aan de architect te stellen en met hem in gesprek te gaan. Mis het daarom niet: meld je nu gratis aan voor het seminar in de Meshallen in Wijchen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Natuurspeeltuin: ‘Het grootste lokaal van de school’
8 jan om 07:30 uurHet woord ‘natuurspeeltuin’ bestond niet eens, toen Suzanne van Ginneken al volop groen toepaste op de…
Inclusiviteit en verbindingen tussen schoolgebouw en wijk
3 jan om 07:30 uurBij Brique Architecten houdt Suzanne Ellis zich met name bezig met het renoveren en bouwen van scholen. Waar we…
‘In het onderwijs is innovatief vastgoed- management nodig’
2 jan om 07:30 uurMet veel ervaring in het vastgoedmanagement - zoals portefeuilles van 65 schoolgebouwen - draagt Chantal…
‘Renoveren eervoller dan nieuwbouw’
16 dec 2024Hoe ontwerp je een nieuw gebouw dat tweehonderd jaar meegaat? Gebruik je dan veel hout en weinig installaties,…
Een gezond binnenklimaat voor leerlingen Esdal College
13 dec 2024Met de oplevering van het nieuwe Esdal College Borger is dit jaar een karakteristieke, energieneutrale en…
Ontdek effectiviteit natuurinclusieve gebiedsontwikkeling
9 dec 2024In de nieuwe uitgave Natuurinclusieve Gebiedsontwikkeling ontdek je de belangrijkste knelpunten in de…
Impuls voor natuurinclusieve ambities Amsterdam
4 dec 2024Al geruime tijd toont Amsterdam volop groene ambities bij bouwprojecten van diverse aard. Een icoonproject én…
Tuinklaar is het nieuwe bouwrijp
29 nov 2024Grondontwikkelaars zijn gewend de grond bouwrijp op te leveren. Voor projectontwikkelaars moet het voortaan…
Reactie toevoegen