Winkelcentrum Leidsenhage streeft naar unieke winkelbeleving
De renovatie van het winkelcentrum is gericht op de huidige trend van online shoppen, die ons steeds meer weerhoudt van fysieke winkelcentra. Leidsenhage wil daarom een beleving bieden bovenop enkel winkelen. “De kans om consumenten een inspirerende dag te bieden in plaats van een snelle boodschap te laten doen,” aldus vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, die in samenwerking met de Coöperatieve Vereniging van Eigenaars en de gemeente Leidschendam-Voorburg verantwoordelijk is voor het plan van de herontwikkeling van Leidsenhage.
Ontwerp
Beleving staat dan ook centraal in het ontwerp, onder meer door de hoge etalages. Deze zijn in de meeste gevallen twee keer zo hoog als normale puien. Dit om meer winkelruimte te bieden en de merkbeleving van de winkels te vergroten. Verder zijn ter afwisseling de gevelmaterialen individueel per pand geselecteerd. Hierdoor kan ieder merk of winkel haar eigen imago behouden.
Het volledig overdekte winkelcentrum biedt open ruimtes met veel daglicht. De winkelstraten in deze ruimtes zijn ingedeeld in een ‘acht-vorm’, op de grond geaccentueerd door een lijnenspel, zodat bezoekers langs de winkels wordt geleid.
Faciliteiten
Leidsenhage wordt verder voorzien van onder meer voldoende parkeerplekken, een receptiebalie, een bioscoop en gekoelde kluisjes voor boodschappen. Ook wordt een dwarsstraat gerealiseerd voor de Designer Gallery, een straat waar jonge en inspirerende merken de kans krijgen voet aan de grond te zetten. Een andere straat is Fresh, met uitsluitend winkels met voedsel en versproducten.
Roberto E. Meyer van MVSA Architects is gekozen als ontwerper van het winkelcentrum. Hij was onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van Centraal Station Rotterdam, als onderdeel van Team VS, en de Schoen van de ING op de Amsterdamse Zuidas.
Feestelijke opening
De start van de vernieuwing wordt op 21 april special voor bezoekers, omwonenden en winkeliers gevierd met een feestelijk evenement. Meer informatie vindt u op de website van Leidsenhage. Om op de hoogte te blijven van de vernieuwing van het winkelcentrum, gaat u naar LeidsenhageVernieuwt.nl.

Impressie van het nieuwe Leidsenhage winkelcentrum. Door Roberto E. Meyer, MVSA Architects
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Scholenbouw vraagt om samenwerking en standaardisatie
18 apr om 07:30 uur 10 minTijdens het seminar De leerling en leraar centraal, eind maart in de monumentale aula van het Libanon Lyceum (…
Transformatie van stedelijke rafelrandjes
16 apr om 07:30 uur 8 minDe nieuwe Stedebouw & Architectuur is uit! Met een fraaie uitwerking van het thema Transformatie &…
Innovatiesubsidie beschikbaar voor onderwijsvastgoed
14 apr om 09:00 uur 4 minMet het nieuwe Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting verbeter je het leerrendement en verlaag je het…
Blue Zone Festival: hét event voor de gezonde leefomgeving
7 apr om 07:30 uurHet tweede Blue Zone Festival richt zich op iedereen die betrokken is bij het creëren van gezonde…
EKOO: subsidies voor innovaties gebouwde omgeving
24 mrt om 07:30 uurOp dinsdag 1 april opent RVO opnieuw de EKOO-subsidieregeling die mikt op duurzame innovaties. Het gaat bij…
‘Een gebouw moet iets teruggeven aan buurt en bewoners’
20 mrt om 07:30 uurAls architect bestudeert Ianthe Mantingh eerst de samenleving zelf om uiteindelijk sterke buurten te gaan…
Leidraad Toegankelijk Bouwen
13 mrt om 07:30 uurMet de Leidraad Toegankelijk Bouwen vind je praktische stappen om toegankelijke…
Reactie toevoegen