In Ermelo is dit jaar de nieuwbouw opgeleverd van het Emaus College voor voortgezet speciaal onderwijs. De leerlingen krijgen hier de maximale balans aangereikt tussen rust, vertrouwdheid en uitdaging. SVP Architectuur en Stedenbouw tekende voor het ontwerp.
Emaus College biedt rust, vertrouwdheid en uitdaging
Het Emaus College is ontworpen en gebouwd in opdracht van ’s Heeren Loo en de gemeente Ermelo. Afgelopen zomer was het koningin Máxima die het pand opende. Het is een school voor leerlingen die in het reguliere onderwijs niet helemaal tot hun recht kunnen komen. Hier is het uitgangspunt dat leerlingen meer regie krijgen over hun eigen leven door ook hun eigen keuzes te (kunnen) maken. De leerlingen worden daarbij intensief begeleid, omdat ze ook regelmatig een zorgvraag hebben.
Geen buitenbeentjes
De leerlingen van het Emaus College, met een leeftijd variërend van twaalf tot twintig jaar, krijgen in kleine klassen maatwerkonderwijs. Het nieuwe schoolgebouw sluit met een scala aan ruimtes aan op de leerbehoefte van iedere afzonderlijke leerling. Naast standaard klaslokalen zijn er ook buitenleerplekken, praktijklokalen en concentratieplekken. SVP heeft er wel naar gestreefd dat deze speciale school er zo gewoon en vanzelfsprekend mogelijk uitziet, zodat leerlingen zich er geen buitenbeentjes voelen. Daardoor wordt een eventuele overgang naar het reguliere onderwijs gemakkelijker.
Aula blikvanger
In het rustige en prikkelarme interieur van de school is de aula de blikvanger. In deze natuurlijke, met hout afgewerkte ruimte ontmoeten de leerlingen en leerkrachten elkaar en kunnen werkstukken worden tentoongesteld. De aula is tevens een belangrijke ontspanningsruimte. Bovendien zijn alle leer- en praktijkvleugels vanuit de aula goed bereikbaar.
In het gebouw is voorts een vleugel ingericht voor de afdeling Pre-Emaus, bedoeld voor kinderen die nog niet toe zijn aan de lessen van het Emaus, maar daar wel naar kunnen doorstromen. Door de eigen vleugel krijgen de leerlingen daar het gevoel er helemaal bij te horen, maar ze kunnen zich ook afzonderen. De overstap naar een reguliere klas van het Emaus wordt hierdoor makkelijker.
Na overleg met de gebruikers werden alle functies zo gegroepeerd dat voor iedere leerling het maximaal bereikbare aangereikt kan worden. Door de specifieke plaatsing van de diverse ruimtes en afdelingen ten opzichte van elkaar, is voor de gebruikers van de school een balans tussen rust, vertrouwdheid en uitdaging ontstaan.
Zorgcomplex
De buitenzijde van het gebouw is ontworpen in harmonie met de omliggende bebouwing van het zorgpark van ’s Heeren Loo. Daar staat ook al de Driekansen, nog een school voor speciaal onderwijs ontworpen door SVP. Aan dit mooie, bosrijke park met diverse gebouwen die in de loop der tijd zijn ontstaan, is nu een schoolgebouw toegevoegd dat goed binnen het geheel van het park past, terwijl het ook een eigenzinnige uitstraling heeft.
Vooral het aflopende grasdak van het nieuwe schoolgebouw is een ware eyecatcher, die inmiddels wordt gebruikt om te chillen of als glijbaan. Verder vallen ook de diepe nissen in de gevel op. Ze zorgen voor het weren van de zon, waardoor de warmte buiten wordt gehouden, en voorbijgangers blijven letterlijk op afstand, zodat leerlingen minder snel worden afgeleid.
Speelmogelijkheden
Ook de buitenruimte past ten slotte goed in de visie van de school. Deze natuurlijk ingerichte ruimte biedt mogelijkheden tot ontspanning en zelfontplooiing. Er zijn diverse speelmogelijkheden en plekken om te leren en praktische kennis op te doen. Het geheel heeft een natuurlijk karakter dat goed past in de bosrijke omgeving van het zorgpark.
Wil je veel meer te weten komen over alle aspecten van moderne scholenbouw? Bezoek dan het Duurzame en Gezonde Scholen Congres op woensdag 13 november in Omnisport (Apeldoorn).
Blijf nog beter op de hoogte van al ons nieuws en abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief.
Bron: SVP Architectuur en Stedenbouw
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Natuurspeeltuin: ‘Het grootste lokaal van de school’
8 jan om 07:30 uurHet woord ‘natuurspeeltuin’ bestond niet eens, toen Suzanne van Ginneken al volop groen toepaste op de…
Inclusiviteit en verbindingen tussen schoolgebouw en wijk
3 jan om 07:30 uurBij Brique Architecten houdt Suzanne Ellis zich met name bezig met het renoveren en bouwen van scholen. Waar we…
‘In het onderwijs is innovatief vastgoed- management nodig’
2 jan om 07:30 uurMet veel ervaring in het vastgoedmanagement - zoals portefeuilles van 65 schoolgebouwen - draagt Chantal…
‘Renoveren eervoller dan nieuwbouw’
16 dec 2024Hoe ontwerp je een nieuw gebouw dat tweehonderd jaar meegaat? Gebruik je dan veel hout en weinig installaties,…
Een gezond binnenklimaat voor leerlingen Esdal College
13 dec 2024Met de oplevering van het nieuwe Esdal College Borger is dit jaar een karakteristieke, energieneutrale en…
De Nederlandse woonzorgmarkt in internationaal perspectief
2 dec 2024In het kader van woningbouwbeleid en ouderenzorg moet Nederland de focus verleggen van…
Inclusieve schoolgebouwen: wenselijk, maar ook praktisch en betaalbaar?
27 nov 2024Het is een goed en loffelijk streven dat onderwijsgebouwen toegankelijk zijn voor elke deelnemer aan onze…
Demontabele houten clubhuismodules voor sportverenigingen
26 nov 2024Voor onderwijsvastgoed is er in de media volop aandacht, maar een ander type maatschappelijk vastgoed komt er…