Gezonde Scholen-onderzoek legt pijnpunten in schoolgebouwen bloot
Het onderwijsveld wordt geconfronteerd met bezuinigingen en er zijn onvoldoende investeringsmiddelen om een optimale invulling te geven aan thema’s als energieverbruik, binnenklimaat, duurzaamheid en functionaliteit.
Fragmentarische oplossingen
Uit de Gezonde Scholen-studie blijkt dan ook dat problemen op het vlak van het binnenklimaat vaak lokaal en fragmentarisch worden opgelost. Omwille van ontoereikend budget voor onderwijshuisvesting is er weinig sprake van een globale aanpak, een masterplan of een structurele oplossing voor het probleem: ‘Elke investering - die tegelijkertijd een financiële aderlating is - is eigenlijk oplapwerk aan gebouwen die afgedaan hebben. Als we goede schoolgebouwen willen, zal er toch fors moeten worden geïnvesteerd door de overheid.’
et onderzoek richtte zich op luchtkwaliteit, visueel comfort, thermisch comfort, akoestiek, ergonomie van schoolmeubilair, economisch energiegebruik en het binnenmilieu in het algemeen.
Binnenmilieu
De Gezonde Scholen-studie signaleert volgende problemen op vlak van binnenmilieu:
1. Inveel scholen laat het thermisch comfort te wensen over. De temperatuur is (te) weinig controleerbaar wat volgens 70% van de scholen leidt tot warmteoverlast in de zomer en volgens 40% tot te lage temperaturen in de winter. 1 op 3 scholen klaagt ook over vochtplekken en tocht. Een schooldirecteur zegt hierover: ‘De schoolgebouwen zijn over het algemeen niet meer in orde, zeker niet op het gebied van binnenklimaat. In de zomer is het te warm en in de winter blijft de verwarming dag en nacht op volle toeren draaien. Het is dan snikheet of te koud omdat de pompen uitvallen.’
2. Onvoldoende ventilatie leidt tot een verhoogd CO²-gehalte en slechte luchtkwaliteit. Maar liefst 43% van de scholen klaagt over een muffe en onaangename lucht in de klaslokalen. ‘We zijn al een hele tijd bezig met het aanpakken van de ventilatieproblematiek, maar de gemeente heeft het onderhoud aan de school jarenlang stilgelegd. Kinderen en leerkrachten klagen geregeld over hoofdpijn en de CO²-metingen zijn schrikbarend hoog!’, aldus een verantwoordelijke huisvesting.
3. Veel schoollokalen en gymzalen hebben een slechte akoestiek. 1 op 5 scholen ervaart geluidshinder vanuit aangrenzende ruimtes en veel nagalm. De spraakverstaanbaarheid verbeteren en het terugdringen van achtergrondlawaai vormen grote uitdagingen. ‘We hebben aanzienlijke problemen met akoestiek’, reageert een docent. ‘Er is gewoon te veel lawaai in de leslokalen en op de gangen. Ook in de gymzaal en de refter is vaak een hels kabaal te horen. Dat zit soms echt op de grens van het draaglijke.’
4. De lichtkwaliteit in onderwijsgebouwen laat vaak te wensen over waardoor schoolgebruikers hinder ondervinden op het vlak van visueel comfort. Bijna 1 op 5 scholen geeft aan dat er te weinig licht in de klaslokalen is, terwijl meer dan 30% last heeft van verblindend zonlicht. Een preventie-adviseur uit het onderzoek: ‘Het binnenmilieu in onze school is over het algemeen slecht. Enkele concrete tekortkomingen: klassen zonder ramen, klassen zonder individuele verlichting (gemeenschappelijke aan/uit-knop voor meerdere klassen), geen gordijnen,...’
5. Ook het zuinig gebruik van energie is vandaag één van de grootste pijnpunten in schoolgebouwen. Ruim 1 op 4 scholen geeft aan problemen te ondervinden met economisch energiegebruik. Door slechte isolatie en verouderde verlichting lopen de energiekosten sterk op. Een lid van een schoolbestuur gaat hier verder op in: ‘Onze gebouwen zijn in zeer slechte staat, zonder al te veel isolatie. Door een gebrek aan financiële middelen wachten we al 10 jaar op een degelijke verwarmingsinstallatie die energiezuinig is en goed te regelen.’

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Seminar gezonde en toekomstbestendige schoolgebouwen
11 mrt om 07:30 uurKom jij op 31 maart ook naar het seminar over gezonde en toekomstbestendige schoolgebouwen in Rotterdam? Het…
Behoud van erfgoed en het bijbehorende ambacht
27 feb om 11:00 uurIn Twente is met vereende krachten een gebouw gerenoveerd met behulp van oude bouwtechnieken en materialen.…
Meisjes worden actiever op groene schoolpleinen
26 feb om 07:30 uurZe zijn steeds meer in trek: groene schoolpleinen. Uit onderzoek blijkt echter dat meisjes er in de pauze…
Excursie naar school waar duurzaam onderwijs centraal staat
7 feb om 07:30 uurBasisschool De Verwondering in Almere is een biofilische school die baanbrekend is in zowel ontwerp als…
Podcast S&A Luisterlandschap: vol energie in scholenbouw
5 feb om 07:30 uurIn de nieuwe podcast S&A Luisterlandschap duiken we diep in het realiseren van maatschappelijk vastgoed en…
Betere leerprestaties in toekomstbestendige schoolgebouwen
30 jan om 07:30 uurHoe zetten we onze (financiële) middelen effectiever in voor gezonde en toekomstbestendige schoolgebouwen? Die…
Natuurspeeltuin: ‘Het grootste lokaal van de school’
8 jan om 07:30 uurHet woord ‘natuurspeeltuin’ bestond niet eens, toen Suzanne van Ginneken al volop groen toepaste op de…
Inclusiviteit en verbindingen tussen schoolgebouw en wijk
3 jan om 07:30 uurBij Brique Architecten houdt Suzanne Ellis zich met name bezig met het renoveren en bouwen van scholen. Waar we…
Reactie toevoegen