Gecombineerd stads- en wijkvervoer: minder ritten, meer gemak
Cliënten van zorgorganisaties zijn volledig afhankelijk van vervoer. Niet alleen voor bezoek aan familie, het winkelcentrum of de dagbesteding, maar ook voor dagelijkse behoeften als maaltijden, medicijnen en boodschappen. Per cliënt betekent dat al gauw meerdere ritten per week. Clean Tech Delta sloeg aan het fantaseren en bedacht in 2015 een duurzamer idee.
Ritaantal verminderen
Waarom aparte ritten maken als deze ritten gecombineerd kunnen worden? Dat is kortgezegd het idee van Clean Tech Delta. De clusterorganisatie in de regio Den Haag-Drechtsteden-Rotterdam-Delft kreeg diverse partijen aan tafel om de krachten te bundelen. Hamvraag was of alle betrokkenen (zorgorganisatie Riederborgh, Nissan, Wijkbus Rotterdam en IMC) de planning op elkaar konden afstemmen om het ritaantal te verminderen en het gemak voor de cliënten te vergroten. Minder ritten is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de cliënt.
Elektrisch busje
Na het winnen van de tweede prijs van de Innovatie Challenge ging de pilot ‘Gecombineerd stads- en wijkvervoer regio Rotterdam’ in januari 2017 van start. Het project kwam langzaam op gang, maar dat was ingecalculeerd. “Vaak hebben ouderen even de tijd nodig om te wennen aan zoiets”, vertelt Tara van de Lagemaat van Clean Tech Delta. Het duurde niet lang eer het elektrische busje van Nissan meerdere ritten per dag maakte. “Het aantal telefoontjes van mensen die vervoerd willen worden, nam snel toe. Aan het eind van de pilot zo’n vier tot zes per dag”, aldus Van de Lagemaat.
Voorbereidingen voor medicijnen- en maaltijdenservice
Het busje werd gebruikt om cliënten heen en weer te pendelen tussen Riederborgh en de dagbesteding, maar ook voor de bezorging van maaltijden – die middels een speciaal gemonteerde box vers worden gehouden. De pilot eindigde eind mei. Ervaringen en resultaten worden geanalyseerd, maar het moet gek lopen wil het initiatief geen vervolg krijgen. “De voorbereidingen voor een medicijnen- en maaltijdenservice worden nu getroffen. Hiervoor lopen gesprekken met apotheken en ziekenhuizen. Verder overwegen diverse organisaties met soortgelijke diensten om zich aan te sluiten bij het gecombineerde stads- en wijkvervoer”, aldus Van de Lagemaat.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Biodiversiteit van daktuinen verhogen doe je zo
22 nov om 07:30 uurNaar aanleiding van een constatering van landschapsarchitecte Maike van Stiphout, eerder onze…
Ontdek de kracht van groenblauwe schoolpleinen tijdens de excursie naar basisschool De Verwondering
20 nov om 14:38 uurNa het inspirerende Duurzame Gezonde Scholen Congres nodigen we je uit voor een…
Bodem, water én natuur sturend
18 nov om 07:30 uurAls adviseur biodiversiteit en natuurinclusief ontwerp bij Sweco adviseert Gijs Meijer dagelijks over…
Dordrecht: vergroenen voor leefbaarheid en tegen hittestress
5 nov om 07:30 uurDe gemeente Dordrecht gaat fors investeren in het vergroenen van het centrum. Naast hittestress speelt ook…
Bomen basis van klimaatadaptieve en energievriendelijke stad
31 okt om 07:30 uurVolgens Joris Voeten vormen bomen de basis voor een natuurinclusief, klimaatadaptief en energievriendelijk…
Bouwen in balans met de aarde
24 okt om 07:30 uurBouwbiologen zijn in Nederland dun gezaaid, terwijl ze zo belangrijk zijn voor de actuele vraagstukken in de…
Nieuwe studie: bouwen impuls voor stedelijk groen
21 okt om 07:30 uurWat zijn de effecten van verstedelijking op ecosysteemdiensten, zoals groen, koeling en waterretentie, en de…
OVL Awards voor innovaties openbare verlichting
11 okt om 07:00 uurWelke ideeën leveren een aantoonbare bijdrage aan de professionaliteit, effectiviteit en/of kwaliteit van het…
Reactie toevoegen