Experience & Innovation Center Bolidt bereikt hoogste punt
In totaal vergt het project 11.000 eigen manuren, 7 kilometer aan heipalen, 1.400 m3 aan betonmortel en 525.000 kilogram staal. ''De voornaamste constructieve uitdaging is het stabiel houden van alle constructiedelen tijdens de bouwfase'', vertelt Bernhard van Houwelingen, projectleider bij De Vries en Verburg Bouw in een persbericht. ''Daar waar alle delen in de eindsituatie aan elkaar verbonden zijn, hebben we nu nog tijdelijke hulp en ondersteuningsconstructies nodig om het gebouw overeind te houden.''
Rekenwerk
''Maximaal doorzicht is een belangrijk uitgangspunt”, zegt Mischa Andjelic, projectleider bij IMd Raadgevende Ingenieurs. ''Daarom gebruiken we zo weinig mogelijk kolommen en creëren we doorzichten met veel glas. Tegelijkertijd krijgt het gebouw veel uitkragende luifels. Het kost dus nogal wat rekenwerk om alle constructies voldoende draagkracht mee te geven.''
Functies
Het gebouw heeft drie functies: een modern warehouse, een productielocatie van prefab materialen en een innovatiecentrum. De kunststoftoepassingen van Bolidt worden over de hele wereld toegepast. 'Met het Experience & Innovation Center haalt Bolidt de wereld naar binnen. Bezoekers van over de hele wereld varen van de Erasmusbrug - voorzien van een Bolidt slijtlaag – via Werelderfgoed Kinderdijk naar Hendrik-Ido-Ambacht. In het center kunnen zij zelf de oneindige mogelijkheden van kunststof zien, voelen en ervaren', aldus het bedrijf.
AREA78
Bolidt realiseert onder meer vloeren van musea, deklagen van cruiseschepen of slijtlagen op bruggen. Overheid, onderwijs en ondernemers vinden in het Experience & Innovation Center een plek voor kennisdeling. De nieuwbouwontwikkelingen van Bolidt gaan gelijk op met de ontwikkelingen van de directe omgeving. Deze ontwikkelingen tezamen vallen onder de naam AREA78, naar analogie van het in de Nevada desert gelegen AREA51, waar spraakmakende projecten zijn voortgebracht die in beginsel geheim waren. Het Experience & Innovation Center van Bolidt is ontworpen door het architectenconsortium Lüchinger Architects, RoosRos Architecten en Kossmann.dejong.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
OVL Awards voor innovaties openbare verlichting
11 okt om 07:00 uurWelke ideeën leveren een aantoonbare bijdrage aan de professionaliteit, effectiviteit en/of kwaliteit van het…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt om 07:30 uurTijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Amsterdam behoort tot top 20 smart cities
11 sep om 07:30 uurOp de jaarlijkse internationale ranglijst van steden op basis van hun economische, technologische en humane…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Podcast: kunstmatige intelligentie in de bouwsector
21 aug om 08:30 uurWelke rol speelt kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) in de bouw en hoe gaat AI de toekomst…
Toekomstbestendig bouwen: slim, duurzaam en betaalbaar
30 mei om 07:30 uurMartin Huiskes is architect en partner bij LKSVDD architecten. Het bureau richt zich op het maken van ‘…
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Blue zones bieden een wenkend perspectief
3 apr om 07:30 uurBlue zones zijn plekken in de wereld waar mensen relatief lang en gelukkig leven. “Blue zones bestaan overal,…
Reactie toevoegen